Nu närmar sig tiden med högst brandrisk

Att tända ljus och sätta upp extra belysning är inte ovanligt för att komma i höststämning - men det skapar också en ökad brandfara. I december ökar nämligen brandrisken med 40 procent. Styrelsen har det övergripande ansvaret för kontroll av brandskydd i bostadsrättsföreningar, men även de boende har visst ansvar. SBC reder ut vem som ansvarar för vad och hur BRF:er kan hålla brandsäkerheten uppe.

Årligen inträffar omkring 24 000 bostadsbränder i Sverige och cirka 100 personer omkommer till följd av bränderna.[1] Enligt försäkringsbolaget Trygg Hansa sker det dessutom i snitt 40 procent fler bränder i december jämfört med årets övriga månader. För bostadsrättsföreningar kan det ibland råda viss osäkerhet kring vem som ansvarar över vad. Ansvaret för brandskydd delas nämligen mellan styrelsen och de boende, där styrelsen har ett ansvar att genomföra ett systematiskt brandskyddsarbete.

– Brandrisk är givetvis viktigt att vara varse om under hela året, men när vi närmar oss julen och antalet bränder ökar är det extra viktigt att se över brandsäkerheten i huset. Eftersom ansvaret ligger fördelat på styrelsen och de boende är det något som rör alla. Många föreningar har en gemensam höststädning och något vi rekommenderar är att i samband med den genomföra en brandövning. På så sätt är fler i huset förberedda om det skulle börja brinna och det ger betydligt bättre förutsättningar för att en potentiell utrymning går smidigt till, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Styrelsen ansvarar för att byggnaden är utrustad med larmsystem och släckningsutrustning, vilket bland annat innefattar brandvarnare, brandslang och pulversläckare. Därefter ska styrelsen genomföra ett systematiskt brandskyddsarbete. Det kan innebära besiktning av rökdetektorer och släckningsutrustning i allmänna utrymmen, men också att inspektera och besiktiga gemensamma anläggningar, exempelvis sprinkleranläggningar.

Boende bär en viktig roll i att upprätta säkerheten genom att ansvara för brandskydd i sina egna bostäder, som att ha en fungerande brandvarnare. De har också ett ansvar att inte blockera utrymningsvägar i gemensamma utrymmen. Trots att det inte är en skyldighet, uppmanas boende också vara medvetna om bandrutiner för att snabbt kunna agera ifall en brand skulle uppstå.

Fyra tips som minskar risken för brand:

Genomför en brandövning

Att ha en brandövning i fastigheten är en god idé för att säkerställa att alla boende vet vad de ska göra ifall en brand uppstår. Är det svårt att få till en tid när alla kan går det också bra att brandöva på egen hand. Styrelsen kan underlätta genom att skicka ut information till de boende om hur en brandövning kan gå till.

Gör en plan

Håll en dialog i styrelsen om hur brandskyddsarbetet ska gå till. Se över var riskerna finns och att brandskyddsutrustningen är placerad på rätt platser. Kom även fram till om ni ska dokumentera arbetet och vem som ansvarar för det. Att genomföra systematiskt brandskyddsarbete är ingen lag, men ett råd för att säkerställa att brandskydden fungerar som de ska.

Kontrollera brandskydden

Rekommendationen är att testa brandvarnaren en gång i månaden. Boende ansvarar för detta i sina enskilda lägenheter medan styrelsen har ansvar för de gemensamma utrymmena. Styrelsen kan också informera medlemmarna om hur man testar brandvarnaren samt påminna om att årligen byta batteri. För att kontrollera att brandvarnaren fungerar trycker man på testknappen. Om den inte ger ifrån sig ett ljud behöver batterierna bytas. Tjuter den inte efter det ska brandvarnaren bytas ut. Det är även rekommenderat att ha en brandfilt, gärna nära köket, samt en brandsläckare nära till hands.

Installera en spisvakt

Det är många som tror att den vanligaste orsaken till brand är tända ljus, men i själva verket är det en bortglömd spis. Genom att installera en spisvakt, en apparat som varnar om spisen blir överhettad, kan boende i en förening själva minska risken för brand markant.

[1] https://rtog.se/nyheter/har-dor-dubbelt-sa-manga-i-brander/

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.