Ny kampanj från SBC: Daniel Hallberg gör sketcher om livet i en bostadsrättsrättsförening

Hur hanterar man en granne som sätter upp arga lappar i huset eller hur löser man det egentligen på bästa sätt om man missat att det är städdag i föreningen? Det svarar Daniel Hallberg tillsammans med förvaltningsexperten SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum, på i den nya kampanjen ”Helt hemma”.

SBC har tillsammans med kommunikationsbyrån Coreworkers och produktionsbolaget FLX tagit fram varumärkeskampanjen ”Helt hemma”. Koncept består av totalt fem sketcher som tar avstamp i vardagslivet i en bostadsrättsförening. I avsnitten där Daniel Hallberg spelar huvudrollen kombineras dramatiserade humorsketcher med intervjuer med SBC:s medarbetare. Syftet med kampanjen är att väcka en yngre målgrupps intresse för sin bostadsrättsförening men också att fler ska få upp ögonen för SBC som arbetsgivare.

– Det har varit otroligt spännande att ta fram den här kampanjen tillsammans med Coreworkers och FLX. Vår förhoppning är att flera unga ska intressera sig för arbetet i en bostadsrättsförening och på så sätt också involvera sig i styrelsearbetet samtidigt som vi ökar intresset för oss som arbetsgivare, säger Camilla Wahlund, Marknad- och försäljningschef på SBC.

– Genom att blanda humor med expertis vill vi locka framtida medarbetare och på ett inspirerande sätt visa hur man som medarbetare på SBC bidrar till att göra styrelsens arbete enklare och på så sätt också bidrar till en ökad trivsel och trygghet för alla boende i föreningen, säger Petra Schneider, Chef HR & Internkommunikation, SBC.

Igenkänning var ett genomgående tema när serien började ta form. Daniel Hallberg har både skrivit manus och regisserat filmerna, samt agerar huvudkaraktär i sketcherna.

– Ja, jag fick väldigt många roller i det här projektet. Jag ville även hålla i kameran och sköta ljudet men där satte FLX ner foten. Nej men skämt åsido var det ju bara roligt att få det förtroendet från byrån och SBC och jag har haft kul med detta från första zoom-mötet till sista online-fikan, säger Daniel Hallberg.

– Daniel tog verkligen vår grundidé till en högre nivå. Med hans pricksäkra öga att gestalta de situationer vi alla känner igen oss i, hoppas vi att med dessa filmer kunna bidra till att SBC får både fler kunder och att rätt kandidater får upp ögonen för dem som arbetsgivare, säger Fredrik Holmberg, Creative Director på Coreworkers.

Samtliga filmer släpps på helthemma.sbc.se den 23 september samt rullas ut i sociala medier samma dag. Kampanjen aktiveras även i SBC:s egna externa och interna kanaler samt genom annonser i såväl traditionell media som sociala medier.

Arbetsgrupper

E-post: camilla.wahlund@sbc.se

Petra Schneider, Chef HR & Internkommunikation, SBC
E-post: petra.schneider@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. Bolaget tillhandahåller kundportalen Vår Brf samt utbildningar som t.ex. Styrelsecertifiering, tar varje år fram Sveriges Bostadsrättsrapport och är en aktiv röst i media. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 350 anställda. Bolaget omsatte år 2020, 478 mkr i koncernen.