Ny kartläggning: Antalet bostadsrättsföreningar hos Kronofogden ökar markant

Vid årsskiftet hade totalt 370 bostadsrättsföreningar skulder hos Kronofogden. Det är en starkt stigande trend. Sedan 2013 har antalet föreningar med skulder hos myndigheten ökat med 298 procent. Det visar en kartläggning från SBC. Dessutom ökar antalet bostadsrättsföreningar som sätts i konkurs. Nu ger SBCs expert tips för att undvika en högt skuldsatt förening.

En ny kartläggning från SBC visar att antalet bostadsrättsföreningar med skulder hos Kronofogden stiger för femte året i rad. Vid årsskiftet var siffran så hög som 370 – vilket kan jämföras mot tio år tillbaka då endast 93 föreningar hade skulder hos myndigheten. Det är en ökning med 298 procent. Dessutom har det inkommit 116 nya bostadsrättsföreningar med skulder till Kronofogden under årets första kvartal. Antalet konkurser var som högst 2022, då 71 bostadsrättsföreningar hade avslutade konkurser. Men även föregående år, 2023, sattes hela 40 stycken i konkurs. Dessutom har antalet föreningar med en ansökan om betalningsföreläggande ökat.

– Som ägare av en bostadsrätt är man också delägare i hela bostadsrättsföreningen. Om föreningen inte sköter ekonomin och får stora skulder kommer det gå ut över medlemmarnas privatekonomi. I värsta fall kan bostadsrättsföreningen gå i konkurs, vilket kan innebära att alla ägare av bostadsrätterna kan komma att förlora sina investeringar och att bostadsrätterna förvandlas till hyresrätter. Det är väldigt ovanligt att en operativ bostadsrättsförening går i konkurs, men det är viktigt att vara medveten om att det kan hända. Det är också ett skäl till att vara insatt i föreningens ekonomi och ta plats i styrelsen, för att försäkra sig om att föreningen tar hjälp av en god förvaltare som kan ge proaktiv rådgivning och stöd, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på̊ SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Tre frågor att kolla upp om bostadsrättsföreningen innan du köper en lägenhet

1. Hur ser bostadsrättsföreningens ekonomi ut?

Planerar du att köpa en lägenhet är det viktigt att gå igenom bostadsrättsföreningens årsredovisning. Skuldsättning och skuld per kvadratmeter är betydande delar för att förstå hur belånad föreningen är. En kvadratmetersbelåning på 10 000–15 000 kr/kvm räknas som högt belånad. Föreningens skuld har en stor påverkan på framtida avgiftshöjningar. Det har inte minst visat sig senaste året med höga räntehöjningar, då flertalet föreningar höjt avgiften och privatlånen i många fall har blivit dyrare.

2. Äger föreningen marken?

Föreningar med tomträtt, det vill säga föreningar som inte äger marken som husen står på, är mer ekonomiskt utsatta. I dessa fall kan kommunen höja kostnaden för tomträttsavgälden vilket kan leda till en högre månadsavgift för föreningen. Dessutom kan bostadsrättsföreningar med tomträtt få sämre villkor hos banken vid nya lån.

3. Hur stor är bostadsrättsföreningen?

Mindre föreningar med färre än tio bostadsrätter har en högre ekonomisk risk, eftersom det är få hushåll som delar på kostnaderna. Om bostadsrättsföreningen får oväntade utgifter finns därför risken att drabbas hårdare än en större förening. Det kan även vara svårare att få lån som en mindre förening. Om brf:en får lån, är risken stor att villkoren är sämre och räntorna dyrare.

Bilaga

Antal bostadsrättsföreningar med skulder hos Kronofogden vid respektive årsskifte

2013   93

2021 19
2022 71
2023 40

Antal bostadsrättsföreningar som fått minst en ansökan om betalningsföreläggande

2018       1016
2019   1168
2020   1007
2021   1090
2022   1655
2023   1905

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.