NY LEDNING I SBC MARK

Oväntade kostnadsökningar på cirka 95 Mkr i bostadsprojektet Eolshäll Mälarhöjden, Stockholm, har tidigare rapporterats. Den bristande ekonomiska uppföljningen och styrningen av projektet i Eolshäll identifierades i samband med en förnyad bedömning av projektresultatet under första kvartalet i år. SBC genomför tillsammans med revisorerna en översyn av bolagets system för projektstyrning för att undvika att något liknande ska hända igen. Ledningsförändringen genomförs som en direkt konsekvens av detta arbete.

Leif Carlsson, nyligen tillträdd chef för Strategi och ekonomi inom SBC-koncernen, har utsetts till tillförordnad VD för SBC Mark AB. Tillförordnad vice VD för SBC Mark är Erik Hallgren, som också fortsätter i sin nuvarande roll som bostadschef för region Väst/Syd inom SBC Mark.

Utöver de 95 Mkr som tidigare rapporterats belasta första kvartalet har ytterligare 16 Mkr reserverats för utrednings- och avvecklingskostnader.

Helena Skåntorp, VD och koncernchef SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Tel 08-501 150 00, 070-818 39 07

SBC Mark AB är ett helägt dotterbolag till SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, som är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Koncernens affärsidé är "att i alla delar av bygg- och förvaltningskedjan skapa, förvalta och utveckla värden som är till nytta för bostadsrättsföreningar, boende och bosparare i SBC ek för". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar och producerar nya bostadsrätter för alla skeden i livet. SBC har sju kontor runt om i landet med 250 anställda. 2007 var omsättningen drygt 420 mkr. SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är noterat på NGM Equity.