Ny rapport visar: Det här oroar landets bostadsrättsägare

Ränteökningar, oförutsedda kostnader och avgiftshöjningar skrämmer svenska bostadsrättshavare allra mest. Det framkommer när SBC, för femte året i rad, presenterar Sveriges Bostadsrättsrapport. Årets upplaga visar dock att färre boende i bostadsrätt, tiderna till trots, oroar sig för sin förenings ekonomi.

Sverige Bostadsrättsrapport 2022 grundas i en undersökning genomförd av Ipsos Norm där 1007 svenska bostadsrättshavare fått svara på frågor angående allt som har med bostadsföreningen att göra. Rapporten visar att majoriteten av landets bostadsrättshavare uppger att de har liten, alternativt ingen koll alls på föreningens ekonomi. Trots det uppger endast 16 procent att de känner oro för ekonomin, vilket är en minskning från tidigare år där 24 procent uppgav detsamma. De flesta som känner oro uppger att det handlar om eventuella räntehöjningar, avgiftshöjningar och oförutsedda avgifter.

– För att föreningen ska kunna göra bra beslut gällande ekonomiska insatser är det också viktigt att det finns rätt kompetens. Att hela 55 procent anser att föreningen är kunnig inom ekonomi ser jag därför som väldigt positivt. Jag blev däremot förvånad att över hälften anser att informationen rörande ekonomi inte är tydlig. Det är något som jag tror är viktigt för alla styrelser att tänka extra mycket på framåt, säger Emil Lundström, VD och koncernchef på SBC.

Styrelsens ekonomiska arbete

Styrelsens arbete med ekonomin är en grundläggande del för att rätt ekonomiska beslut ska tas. I årets rapport uppgav tre av fem att de tycker att styrelsen arbetar aktivt för att förbättra föreningens ekonomi, varav 27 procent uppgav att de inte vet. Däremot har landets styrelser fått en bakläxa. Över hälften, 53 procent, uppger nämligen att föreningens information rörande ekonomin kan bli tydligare.

En annan viktig fråga handlar om huruvida föreningen fördelar ekonomin solidariskt eller ej. Rapporten visar att hälften av landets bostadsrättshavare har uppgett att de upplever att föreningen gör just det. Däremot uppger hela 21 procent att de tycker arbetet med att fördela ekonomin solidariskt kan bli bättre.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/.

Oroar du dig för din bostadsrättsförenings ekonomi (2021)?

Nej 74 %
Ja, ibland 20 %
Ja, alltid 4 %
Vet ej 2 %

Oroar du dig för din bostadsrättsförenings ekonomi (2022)?

Ja 16 %
Nej 78 %
Vet ej 6 %

Du har angett att du oroar dig för din bostadsrättsförenings ekonomi. Vad av följande oroar du dig för gällande din bostadsrättsförenings ekonomi?  Det går bra att välja flera alternativ

Eventuella ränteökningar 52 %
Avgiftshöjningar 49 %
Oförutsedda kostnader 41 %
Att styrelsen felprioriterar 39 %
Att styrelsen saknar tillräcklig kompetens 38 %
Onödigt dyra avtal 36 %
Dyra förvaltningstjänster 34 %
Att föreningen inte planerar tillräckligt för framtidens utmaningar 32 %
Att styrelsen tar ut för höga arvoden 25 %
Att föreningen saknar en underhållsplan 20 %
Att styrelsen fifflar med ekonomin eller vansköter föreningen 15 %
Att vi skjutit på renoveringar på grund av pandemin 13 %
Annat 8 %
Vet ej 0 %

På en skala 1–5. Hur väl insatt är du i din förenings ekonomi? 1 = Inte alls, 5 = Helt insatt

1 9 %
2 18 %
3 36 %
4 26 %
5 11 %

Anser du att din styrelse är tillräckligt kunnig inom ekonomi?

Ja 55 %
Nej 14 %
Vet ej 31 %

Tycker du att din styrelse jobbar aktivt för att förbättra föreningens ekonomi?

Ja 60 %
Nej 13 %
Vet ej 27 %

Tycker du att din förenings information rörande ekonomin är tydlig?

Ja, men det kan bli bättre 41 %
Ja 36 %
Nej 12 %
Vet ej 11 %

Anser du att föreningens kostnader delas solidariskt bland medlemmarna?

Ja 50 %
Oftast, men det kan bli bättre 21 %
Nej 6 %
Vet ej 23 %

Anser du att din förening lägger pengar på rätt saker?

Ja 41 %
Ja, men inte alltid 38 %