Rapport från SBC visar: Ekonomisk oro och låg kunskap i BRF-styrelser

Oron ökar i landets bostadsrättsföreningar. Det visar SBCs Bostadsrättsrapport 2023 där närmare hälften av landets styrelsemedlemmar uppgett att de oroar sig för sin förenings ekonomi. Trots oron är kunskapen om föreningens ekonomi lägre än tidigare år.

Närmare hälften av bostadsrättsföreningars styrelseledamöter, 42 procent, oroar sig för sin förenings ekonomi. En rejäl ökning jämfört med föregående år då endast 26 procent av landets styrelsemedlemmar kände oro. Det är också betydligt mer än den genomsnittliga bostadsinnehavaren, även där svarar 26 procent att de oroar sig för ekonomin i föreningen. Bostadsrättsrapporten 2023 visar samtidigt att styrelseledamöterna har sämre koll på föreningens ekonomi jämfört med föregående år. I år uppger 42 procent att de inte är insatta i ekonomin, i fjol uppgav endast 33 procent detsamma.

– Att styrelsen känner sig kunniga inom ekonomi är en trygghet för de boende i bostadsrättsföreningen. Det är ett stort ansvar att sitta i styrelsen eftersom lagar, stadgar och andra regler måste hållas. Vissa föreningar har svårt att hitta styrelsemedlemmar som är villiga att ställa upp, och i vissa fall tar personer på sig uppdraget utan att förstå vad det innebär. Det är därför viktigt att sätta sig in i rollen och försöka hålla sig uppdaterad på lagar och annat som påverkar arbetet, säger Markus Pålsson, Chef för Verksamhetsinnovation och utveckling på Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Något som styrelsemedlemmarna däremot känner sig mer säkra på än de boende är styrelsens aktiva arbete för att förbättra ekonomin. Det är något som 82 procent av styrelseledamöterna tycker att de gör, medan 24 procent av de boende inte vet hur styrelsen arbetar för förbättring. Däremot anser närmare en fjärdedel av styrelseledamöterna att styrelsen de sitter i inte är tillräckligt kunniga inom ekonomi.

– ­Som förvaltningsexperter på SBC vet vi hur viktigt det är att ha en styrelse som är aktiv och gör sitt jobb. Det är därför tryggt att veta att många i landets styrelser känner sig säkra i sitt arbete för förbättring, även om de är dagsläget både oroar sig över ekonomin och anser att kompetensen i vissa fall saknas. Mycket av arbetet landar i slutändan i ekonomiska frågor och därför är det oerhört viktigt att se till att ta ansvar och tillsammans säkerställa att kompetensen finns, avslutar Markus Pålsson.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

Markus Pålsson
Chef Verksamhetsinnovation och utveckling, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon:  08-544 109 80
E-post: markus.palsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.