Rapport från SBC visar: Skilda åsikter om andrahandsuthyrning bland Sveriges bostadsrättsägare

I en tid när många kämpar med höjda räntor och ökade levnadskostnader väljer allt fler att hyra ut i andrahand. När SBC tillfrågat landets bostadsrättsägare hur de ställer sig till andrahandsuthyrning visar det sig att åsikterna går isär. De flesta tycker det är okej under en längre tidsperiod, medan vissa tycker att det borde vara helt förbjudet.

Frågan om andrahandsuthyrning är en het potatis bland landets föreningar och under fjolåret ökade antalet bostadsannonser på Blocket med 40 procent enligt Blocket och dess systerbolag Qasa. I Sveriges Bostadsrättsrapport 2023 visar det sig att nästan en tredjedel tycker det är okej att hyra ut sin bostadsrätt, men endast om det gäller långtidsuthyrning som varar längre än sex månader. 27 procent tycker att det alltid är okej medan fem procent ställer sig helt emot andrahandsuthyrningar.

– Det finns många anledningar att vilja hyra ut sin lägenhet, men om anledningen ska godkännas eller inte avgör styrelsen. Den som äger bostadsrätten behöver ha ett skäl till att hyra ut, som att vara provsambo eller studera på annan ort. Skulle man hyra ut bostadsrätten otillåtet kan konsekvensen bli att förlora sin rätt till lägenheten. Det är inte alltid tydligt var gränsdragningen ska gå för att en ansökan ska beviljas. Det märks extra tydligt nu när fler vill hyra ut och föreningar kontaktar oss för rådgivning, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

När det kommer till juridiska frågor i föreningen är det viktigt att styrelsen besitter rätt kompetens. Rapporten visar dock att mer än en femtedel anser att styrelsen inte är tillräckligt kunnig inom juridik. Bland styrelsemedlemmar är siffran ännu högre då hela 34 procent uppger att de inte har tillräckliga juridiska kunskaper. Förbättringspotential finns även när det kommer till styrelsens konflikthantering då endast en tredjedel tycker att konflikter sköts på ett bra sätt.

– Det är oroväckande att många i styrelsen känner sig osäkra på sin juridiska kompetens. Som styrelse bör man hålla sig uppdaterad om lagar och regler, något vi rekommenderar att kontinuerligt se över. Det är dessutom betydande att ha ett tydligt och transparent arbete från styrelsens håll för att lösa konflikter på bästa sätt, avslutar Therese af Jochnick.

Enligt rapporten visar det sig att de flesta bostadsrättsägare är duktiga på att hålla sig till reglerna. Dock uppger drygt en av tio att de brutit mot föreningens ordningsregler. Det vanligaste är att spela musik eller på annat sätt störa efter tillåten tid, följt av att slarva med källsorteringen och slänga grovsopor bland vanligt hushållsavfall. Samtidigt uppger nära var fjärde att de inte har koll på de stadgar och regler som finns för bostadsrättsägare.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.