Rapport från SBC visar: Varannan bostadsrättsägare vill se ett utökat arbete med energieffektivisering

Kylan är på ingång och med kallare väder går energiförbrukningen upp. Elpriserna var rekordhöga under föregående vinter och det har haft stor påverkan på bostadsrättsägare runtom i landet. I SBCs undersökning Bostadsrättsrapporten visar det sig att över hälften av bostadsrättsägarna efterfrågar ett utökat arbete med energieffektivisering. Endast en fjärdedel är nöjda i dagsläget.

Under den kalla årstiden blir energiförbrukning alltid en högaktuell fråga och Sveriges bostadsrättsföreningar utgör inget undantag. Idag arbetar en stor majoritet med att aktivt minska elförbrukningen. En tredjedel har bytt till lågenergilampor i gemensamma utrymmen och en femtedel har sänkt temperaturen i föreningens gemensamma lokaler. Trots det ser bostadsrättsägarna en förbättringspotential. Över hälften uppger att föreningens arbete med att sänka energiförbrukningen kan förbättras.

Det finns många sätt för bostadsrättsföreningar att spara energi. Allt från enklare åtgärder som kräver mindre investeringar – vilket kan vara byte av armaturer i fastigheten och utrustning i tvättstugan – till åtgärder som kräver större investeringar såsom byte av undercentral och ventilationssystem. Att ha en övergripande kunskap över föreningens totala energianvändning för att kunna avgöra vilken investering som passar bäst och ger mest effekt i fastigheten är därför en rekommendation. SBCs nya tjänst Energikollen gör just detta – hjälper föreningar att samla in och analysera fastighetens energidata. Underlaget förenklar för styrelsen att kunna sätta en kort- och långsiktig plan för att minska föreningens kostnader för värme, el och varmvatten samt minska sin miljöpåverkan.

Att effektivisera bostadsrättsföreningens energiförbrukning är viktigare än någonsin, både för att minska klimatpåverkan och föreningens kostnader. Därför är det inte förvånande att majoriteten av landets bostadsrättsägare önskar ett mer omfattande arbete när det kommer till att minska föreningens elförbrukning. Vi uppmuntrar alla bostadsrättsföreningar att göra en gedigen kartläggning av föreningens energianvändning, för att verkligen förstå̊ vad som förbrukar mest energi och vilka åtgärder som kan vidtas, säger David Jost, Chef Projektledning och Energi på Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Bostadsrättsägare anser likt tidigare år att solceller är en väsentlig investering. Hela 42 procent anser nämligen att solceller är en av de viktigaste energisparande åtgärderna att göra i sin förening. En fjärdedel ser även lågenergilampor i gemensamma utrymmen som en viktig investering.

Individuell mätning (IMD) med gemensam el är ett annat sätt att bli medveten om och kunna minska sin elförbrukning och därmed även minska kostnaden. Det är något som två femtedelar av de svarande anger att deras förening redan har gjort - och de är nöjda med resultatet. En fjärdedel önskar att föreningen börjar med individuell mätning. Även laddplatser för elbilen är något som blir alltmer efterfrågat. Över hälften uppger att deras förening inte erbjuder tillräckligt många laddare i dagsläget.

– ­Det är i dagsläget väldigt viktigt för föreningarna att möta de boendens efterfrågan genom att ta kontroll över energianvändningen och minska kostnader såväl som klimatavtryck. Som förvaltare kan vi guida och hjälpa kunden till smarta och övergripande val baserat på mätdata. Att se över möjligheterna att installera solceller är något vi rekommenderar, eftersom produktionen av solel på sikt kan reducera kostnaderna för såväl föreningen som de boende. Även laddplatser för elbil gör föreningen mer attraktiv, avslutar David Jost.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

David Jost, Chef Projektledning och Energi, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: david.jost@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.