Rättelse: Kommuniké från SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB årsstämma 2014

Komplettering av information om avgående styrelseledamot.

Vid årsstämman i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, vilken avhölls i Stockholm måndagen den 12 maj 2014, fattades samtliga beslut i linje med styrelsens och valberedningens förslag.

”Jag vill tacka alla medarbetare som bidragit till att kundnöjdheten ökat och den goda lönsamhetsutveckling SBC haft under 2013”, sade Niklas Knight, VD och koncernchef på SBC

Utdelning

Stämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas för 2013. I enlighet med styrelsens förslag fattades istället beslut om automatiskt inlösenförfarande, se nedan.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsens ledamöter ska vara sex till antalet. Till styrelseledamöter omvaldes Bernt Ingman, Lennart Hedquist, Stefan Engström, Ulrika Blomqvist och Håkan Blomdahl. Nyval gjordes av Eva Gidlöf. Till styrelsens ordförande valdes Bernt Ingman och till vice ordförande valdes Eva Gidlöf. Curt Källströmer hade avböjt omval.

Samtliga styrelseledamöter är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Samtliga styrelseledamöter förutom Lennart Hedquist, Stefan Engström, Ulrika Blomqvist och Håkan Blomdahl är oberoende i förhållande till bolagets större aktieägare. En närmare presentation av samtliga ledamöter finns på bolagets hemsida www.sbc.se.

Till revisor valdes Grant Thornton Sweden AB, med den auktoriserade revisorn Jörgen Sandell som huvudansvarig, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.

Automatiskt inlösenförfarande

Årsstämman beslutade om ett så kallat automatiskt inlösenförfarande där varje befintlig aktie delas i fyra aktier (en så kallad aktiesplit 4:1). En av dessa aktier kommer att vara en inlösenaktie. Betalning för varje inlösenaktie beslutades vara 2,00 kronor.

Särskild granskning

Slutligt yttrande avseende särskild granskning lades fram.

Övrigt

I övrigt fattades samtliga beslut i enlighet med framlagda förslag. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämma 2014, vari förslagen till beslut framgår. Kallelsen återfinns under Bolagsstyrning på www.sbc.se/bolagsstyrning.

För ytterligare information kontakta: Bernt Ingman, styrelseordförande SBC, Tel 070-751 57 60, e-post: bernt.ingman@telia.com Niklas Knight, VD, Tel 0709-24 44 30, e-post: niklas.knight@sbc.se Karin Iversen, CFO och vice VD, Tel 0709-42 84 40, e-post: karin.iversen@sbc.se

Informationen är sådan som SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2014 kl. 08:30.