RENODLAR FÖR TILLVÄXT OCH STÄRKER DEN FINANSIELLA STÄLLNINGEN

(NGM:SBC)

Styrelsen i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) (”SBC”) har fattat beslut om en ny strategisk inriktning som innebär att bolaget ska fokusera på att utveckla konsultverksamheten inom bostadsrättsområdet. Som ett led i den nya strategin avser styrelsen att:

• renodla verksamheterna inom SBC för att med kraft kunna utveckla kunderbjudandena inom konsultverksamheten i affärsområdet Förvaltning för att stärka bolagets lönsamhet och tillväxt.

• inleda en försäljning av det helägda dotterbolaget SBC Mark AB (affärsområde Projektutveckling). Bolaget innehåller en portfölj om 1 500 lägenheter i planerad produktion samt 500 lägenheter i samarbetsprojekt. Även enstaka byggrätter kan komma att avyttras om det gynnar försäljningen som helhet.

• föreslå aktieägarna att besluta om en företrädesemission om ca 100 mkr som i sin helhet är garanterad av SBCs största ägare, SBC ek för. Tillskottet ska stärka SBCs finansiella ställning och stödja genomförandet av den nya strategin.

Härutöver har styrelsen, efter genomgång av fastighetsportföljen inom SBC Mark AB, beslutat att:

• skriva ned dotterbolagets fordran på Brf Sällheten i Hornsberg med 45 mkr, vilken medför en negativ resultateffekt om 45 mkr i fjärde kvartalet 2008. Nedskrivningen görs till följd av den ogynnsamma marknadssituationen för försäljning av nyproducerade bostadsrätter.

• i sin helhet skriva ned innehavet i spanska intressebolaget, Viamare Promoinvest S.L., samt därtill hörande lägenheter. Nedskrivningen görs till följd av den fördjupade nedgången på den spanska bostadsmarknaden och medför en negativ resultateffekt om 6 mkr i fjärde kvartalet 2008.

Styrelsen bedömer att fastighetsportföljen inom SBC Mark AB i övrigt är korrekt värderad i förhållande till marknaden.

Som en del av rationaliseringar i verksamheten har, som tidigare kommunicerats, 90 personer varslats om uppsägning. Fackliga förhandlingar har inletts.

Ombyggnaden har nu startats för bostadsprojektet i Eolshäll, Mälarhöjden. Projektet beräknas pågå under hela 2009. Till förmån för bostadsrättsföreningen har en fullgörandeförsäkring tecknats som gäller både för färdigställandet och under garantitiden. Färdigställandet av projektet påverkas inte av planerna på en försäljning.

Styrelsens mål med att genomföra ovanstående åtgärder är att göra SBC till ett bolag med en renodlad förvaltningsverksamhet och ett komplett utbud av tjänster till bostadsrättsföreningar i hela landet. Åtgärderna syftar till att skapa möjligheter för lönsam tillväxt inom förvaltningsverksamheten, bland annat genom en satsning på att vinna marknadsandelar på bostadsrättsmarknaden som under senare år har haft en stark tillväxt genom nyproduktion och ombildningar.

− En försäljning av SBC Mark AB tillsammans med kapitaltillskottet från den garanterade företrädesemissionen skapar därmed möjligheter för SBC att fokusera på affärsområdet Förvaltning, som alltid utgjort SBCs kärnverksamhet samt minskar bolagets riskexponering. Vi ska uppträda mer målmedvetet för att öka våra marknadsandelar och skapa en lönsam tillväxt, säger Helena Skåntorp, vd och koncernchef på SBC.

Styrelsen har för avsikt att tidigarelägga årsstämman 2009 till den 23 mars 2009 kl 16.00. Kallelse till årsstämma, bland annat innehållande detaljerna kring den planerade företrädesemissionen, avses offentliggöras den 20 februari 2009 i samband med offentliggörandet av 2008 års bokslutskommuniké.

Catella Corporate Finance och White & Case är rådgivare i samband med företrädesemissionen och avyttringen av SBC Mark AB.

För ytterligare information, kontakta:

Lennart Hedquist, styrelseordförande, tel 0706-715430, e-post lennart.hedquist@riksdagen.se

Helena Skåntorp, VD och koncernchef, tel 0708-18 39 07, e-post helena.skantorp@sbc.se

Leif Carlsson, CFO, tel 0730-74 50 64, e-post leif.carlsson@sbc.se