Så kallt får det vara i din lägenhet

Nu möts vi dagligen av kallare temperaturer och i början av året rapporterades det om rekordkyla. SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum, får under vintermånaderna många frågor rörande temperaturen i lägenheter. Nu reder SBC ut vad bostadsrättsägare kan göra och vilket ansvar föreningen har gentemot sina medlemmar när kylan tränger sig på.

Trots att varmare tider är runt hörnet är det ett faktum att kylan håller i ett tag till. Det blir under dessa månader extra viktigt att hålla koll på temperaturen i lägenheten. Håller den inte standarden som rekommenderas utan är för låg kan det påverka hälsan för de boende.

Ifall det finns misstankar att en lägenhet är för kall ska temperaturen mätas så fort som möjligt. En tillförlitlig mätning bör göras i mitten av rummet samt en meter från golvet. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Om temperaturen underskrider dessa mått ska den boende kontakta styrelsen och om inte tillräckliga åtgärder görs ska kommunens miljö- och hälsoskyddskontor kontaktas. Är det kallt under en längre period kan bostadsrättsägaren ha rätt till ekonomisk ersättning för bland annat ökade elkostnader eller ersättning för att få problemet åtgärdat.

– Det är väldigt viktigt att temperaturen i lägenheterna håller de rekommendationer som är uppsatta, eftersom det annars kan vara en hälsorisk för de boende. Det är bostadsrättsföreningen som ansvarar för värmen som föreningen försett lägenheterna med. Om föreningen vet om att något är uppenbart bristfälligt men inte åtgärdar detta, får föreningen betala för de skador som detta orsakar. Vi rekommenderar därför alltid att vid jämna mellanrum se över temperaturen, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Utöver det som går att göra själv finns det flera tjänster som skapar ett bättre inomhusklimat. Driftkontroll av bostadsrättsföreningen innefattar bland annat säsongsanpassande värmejusteringar som säkerställer optimal komfort. Ventilationsservice är också en tjänst för kontroll och service av bland annat värmebatterier.

– Även om det finns mycket man kan göra själv rekommenderar vi att ta hjälp för att säkerställa att alla aggregat regelbundet blir kontrollerade. Det underlättar för styrelsen och säkrar att inomhusklimatet optimeras. Utöver att kontrollera värmen bidrar tjänsterna till att spara pengar och energieffektivisera. Det är för många bostadsrättsföreningar en prioritet just nu, när i princip alla omkostnader har ökat, säger Per Karlsson.

Vid en oacceptabel temperatur är det bostadsrättsägarens ansvar att kontakta styrelsen så fort som möjligt för att undvika att bo i kyla under en längre period.

Fyra sätt att undvika en för kall lägenhet:

1. Se över möblering

Undvik att placera stora möbler eller tjocka gardiner framför elementet, detta hindrar värmen från att spridas i rummet på ett korrekt sätt. Blockering från möbler kan även påverka termostatensfunktion vilket kan göra att elementet stängs av för tidigt då inredningen blockerar värmen från att spridas i rummet.

2. Mät temperaturen korrekt

Om temperaturen mäts mot en yttervägg eller nära ett fönster kan temperaturen bli missvisande. Anledningen till detta är att fönster och väggar normalt sett har en lägre värme än rummet i helhet. För att mäta den korrekta värmen bör mätningen genomföras i mitten av ett rum med en meter från golvet.

3. Lufta elementen

Att lufta element handlar om att tömma elementets vattensystem på luftfickor så att hela elementet fylls med varmvatten. Om elementen har en ojämn temperatur eller ger ifrån sig susande ljud kan det vara dags att lufta dem. Dessa faktorer indikerar på att luft har samlats i systemet vilket hindrar effektiv värmespridning.

4. Se över stadgar

Att ha tydliga, lättförstådda stadgar som följer lagar och praxis underlättar för styrelse och medlemmar i bostadsrättsföreningen. För att undvika konflikt mellan bostadsrättsägare och styrelse vid kalla lägenheter, underlättar det om föreningens stadgar är tydliga med vad som gäller för situationen.

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.