Så undviker du felaktig folkbokföring

Under hösten har nyheter om gängkriminella som skriver sig på felaktiga adresser dykt upp i media. Detta sker trots att lagen kräver att man är bosatt på sin folkbokförda adress. SBC, som under hösten fått in flera frågor rörande ämnet, reder nu ut hur man som förening eller medlem bör göra om någon skrivit sig på ens adress.

I dagsläget finns det ingen möjlighet för privatpersoner att hindra obehöriga att felaktigt skriva sig på ens adress. Samtidigt är det drygt 200 000 personer som enligt Skatteverket beräknas vara felaktigt folkbokförda idag. Det går inte heller att ta bort personen från adressen – det är enbart Skatteverket som kan ta beslut om det.

Att någon annan felaktigt skriver sig på en adress kan skapa oro i hela föreningen. När det kommer till just gängkriminalitet är det något som har visat sig påverka alla boende och deras säkerhet. Men det påverkar även annat, som bidragsbrott och olaglig andrahandsuthyrning.

Skatteverket har under hösten lämnat in flertalet förslag för att förbättra folkbokföringen. Ett av förslagen är underrättelse om folkbokföring, vilket skulle innebära att Skatteverket skulle kontakta den eller de som står folkbokförda på en viss adress om någon annan anmäler flytt dit. Något som skulle kunna öka tryggheten för de boende.

– Vi har under hösten matats av nyheter om felaktiga folkbokföringar och gängkriminalitet, något som kan skapa stor oro i föreningen och för en själv. Det blir ens eget ansvar att kontinuerligt se så ingen har skrivit sig på sin adress, men nu finns också flera tjänster för att underlätta detta. Även styrelsen kan ha som rutin att se så ingen obehörig skriver sig i fastigheten, det är något som kan öka tryggheten för alla, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Fyra tips som hjälper till att undvika felaktig folkbokföring

1.    Se vem som är skriven på din adress – Det går genom Skatteverkets tjänst Folkbokförda på samma adress att se vilka som står skrivna på samma adress som en själv. Skulle någon obehörig stå med ska en anmälan till Skatteverket upprättas. Om man misstänker att någon är felaktigt folkbokförd på en annan än sin egen folkbokföringsadress går även det att anmäla till Skatteverket. Det underlättar för en styrelse som exempelvis misstänker olovlig andrahandsuthyrning.

2.    Spärra adressändring – Undvik att själv bli felaktigt folkbokförd av någon annan. Det kan du som privatperson göra genom att spärra obehörig adressändring via Skatteverkets hemsida. På så sätt kommer flyttanmälan endast kunna göras via Skatteverkets e-tjänst som kräver e-legitimation. Får Skatteverket en flyttanmälan via pappersblankett genomförs en särskild kontroll.

3.    Spärra postadressen – Adressändring har skapat en tjänst kallad Adresslåset, som spärrar postadressen. Då kan ingen annan än du själv adressändra, eftersända eller lagra din post.

4.    Bli larmad – Även hitta.se har lanserat en tjänst för att underlätta vid felaktig bokföring. Genom ”Adresslarm” får man då ett sms ifall någon skulle skriva sig på ens adress.

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.