SBC firar 100 år med ny visuell identitet

Bostadsrättsförvaltaren SBC har i hundra år hjälpt bostadsrättsföreningar över hela landet med allt inom daglig drift till ekonomi, juridik och ombyggnationer. Nu tar företaget språnget in i nästa sekel med en ny visuell identitet. Detta innebär bland annat en uppdaterad version av loggan tillsammans med en ny grafisk identitet.

Under året firar SBC hundra år och lanserar samtidigt en ny visuell identitet framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Coreworkers. För att skapa en modern logga, anpassad för bruk i digitala kanaler, har nu den gamla versionen fått ge plats till en ny redesignad version. Loggan ska påminna kunderna om SBCs historia och samtidigt spegla samtiden med ett tidlöst anslag.

– Det finns en gedigen historia hos SBC. Nu har vi även en tydlig riktning framåt i hur vi ska kommunicera. Den nya identiteten tar för sig på ett självklart och modernt sätt och ger verkligen SBC den uppmärksamhet vi förtjänar. Vi hoppas att våra kunder ska uppskatta uppdateringen och vilja följa oss i ytterligare 100 år, säger Emil Lundström, vd på SBC.

Samarbetet med Coreworkers startade redan 2020 då företaget tog fram ett arbetsgivarvarumärke och koncept för employer branding. SBC insåg tidigt att ett fortsatt samarbete med den nya visuella identiteten skulle få fördelar i arbetet.

– Vår verksamhet bygger till största del på våra medarbetare och att få med Coreworkers tankar om medarbetarperspektiv även i arbetet med nya visuella identiteten kändes helt rätt, säger Petra Schneider Chef HR & intern kommunikation på SBC.

Så sent som 2017 gjordes en mindre ändring i SBCs logga men denna gång har arbetet med den visuella identiteten sträckt sig till såväl foto, ikoner och illustrationer. Den nya identiteten har implementerats i alla SBCs digitala och analoga kanaler, från webb, app, sociala medier och digitala nyhetsbrev till all övrig marknadskommunikation.

– På samma sätt som vi varje dag jobbar med att förbättra vardagen och framtiden för alla som bor i bostadsrätt var det dags för oss att uppdatera vårt varumärke. Vi behövde göra det tydligare, modernare och mer attraktivt, säger Emil Lundström, vd på SBC.

Petra Schneider, Chef HR & Internkommunikation på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: petra.schneider@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. Bolaget tillhandahåller kundportalen Vår Brf samt utbildningar som t.ex. Styrelsecertifiering, tar varje år fram Sveriges Bostadsrättsrapport och är en aktiv röst i media. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget omsatte år 2020, 478 mkr i koncernen.