SBC förvärvar 100 procent av aktierna i Cymko Förvaltnings AB

SBC har idag, den 13 juli 2015, tecknat avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i Cymko Förvaltnings AB. Bolagens tidigare ägare var Claes Mårtensson och Yvonne Mårtensson.

Köpesumman för bolagen beräknas uppgå, på kassa och skuldfri basis, till 10 mkr. En tillkommande betalning avseende normaliserad nettokassa kommer att erläggas baserad på utfall per sista augusti 2015 och regleras under fjärde kvartalet 2015. Finansiering av förvärvet sker ur egna medel.

Cymko Förvaltnings AB erbjuder fastighetsförvaltningstjänster inom ekonomi och teknik främst till bostadsrättsföreningar i Malmöområdet. Bolaget omsatte tillsammans under 2013/14 cirka 17 mkr och hade ett rörelseresultat 2013/14 på cirka 1,5 mkr.

Genom förvärvet:

• stärker SBC sin position som leverantör av tjänster för ekonomisk och teknisk förvaltning till bostadsrättsföreningar i Malmöområdet,
  • får bolagen tillsammans en breddad kundbas där det bedöms finnas förutsättningar till ökad merförsäljning,
  • breddar SBC sitt kunderbjudande inom den tekniska förvaltningen i Malmö med omnejd.

Bolagen kommer att ingå i SBCs räkenskaper från och med september 2015. Förvärvet bedöms påverka SBCs vinst per aktie positivt redan under 2015.

Inga övriga förutsättningar eller villkor finns för transaktionen.

Niklas Knight, VD, Tel 08-501 150 94, e-post: niklas.knight@sbc.se

Karin Iversen, CFO och vice VD, Tel 08-501 150 69, e-post: karin.iversen@sbc.se

Informationen är sådan som SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juli 2015 kl. 16:00.

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor runt om i landet. 2014 var koncernens intäkter 251 mkr och antalet anställda ca 200. Bolaget är noterat på NGM Equity. I januari 2015 förvärvade SBC 100% av aktierna i T&T Förvaltnings AB och Österåkers Bostadsrättsförvaltning AB. Under 2014 omsatte de förvärvade bolagen tillsammans 126 mkr och hade tillsammans ca 70 anställda.