SBC förvärvar 100 procent av aktierna i T&T Förvaltnings AB samt Österåkers Bostadsrättsförvaltning AB

SBC har idag, den 7 januari 2015, förvärvat 100 procent av aktierna i T&T Förvaltnings AB samt Österåkers Bostadsrättsförvaltning AB. Bolagens tidigare ägare var Förvaltnings Aktiebolaget Malmudden och Eksnåret AB.

Köpesumman för bolagen beräknas uppgå, på kassa och skuldfri basis, till 51,3 mkr. En tillkommande betalning avseende normaliserad nettokassa kommer att erläggas baserad på utfall per sista december 2014 och regleras under första kvartalet 2015. Finansiering av förvärvet sker ur egna medel.

T&T Förvaltnings AB erbjuder fastighetsförvaltningstjänster inom teknik och ekonomi främst till bostadsrättsföreningar i Stockholmsområdet. Österåkers Bostadsrättsförvaltning AB erbjuder tjänster inom ekonomisk förvaltning främst till bostadsrättsföreningar i Stockholmsområdet. Bolagen omsatte tillsammans under 2013 cirka 119 mkr och hade ett rörelseresultat 2013 på cirka 7 mkr 2013.

Genom förvärvet stärker SBC sin position som leverantör av tjänster för ekonomisk och teknisk förvaltning till bostadsrättsföreningar i Stockholms län. Stockholms län utgör närmare en tredjedel av bostadsrättsmarknaden och förväntas ha en fortsatt hög tillväxt genom nyproduktion och ombildning de kommande åren. Genom förvärvet får bolagen tillsammans en breddad kundbas där det bedöms finnas förutsättningar till ökad merförsäljning. Förvärvet ger också möjlighet till positiva samordningseffekter inom försäljning, administration och inköp. Genom förvärvet breddar SBC också sitt kunderbjudande inom den tekniska förvaltningen.

Bolagen kommer att ingå i SBCs räkenskaper från och med januari 2015. Förvärvet bedöms påverka SBCs vinst per aktie positivt redan under 2015.

Inga övriga förutsättningar eller villkor finns för transaktionen.

Niklas Knight, VD, Tel 0709-24 44 30, e-post: niklas.knight@sbc.se

Karin Iversen, CFO och vice VD, Tel 0709-42 84 40, e-post: karin.iversen@sbc.se

Informationen är sådan som SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 januari 2015 kl. 15:25

Om SBC SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Bolagets affärsidé är "Vi skapar och förvaltar värden för bostadsrättsföreningar, bostadsrättshavare och bosparare". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor runt om i landet med ca 200 anställda. 2013 var koncernens intäkter 248 mkr. Bolaget är noterat på NGM Equity.