SBC redovisar ett bra första kvartal

(För fullständig delårsrapport, se bifogad fil)

• Intäkterna för perioden januari-mars 2013 uppgick till 62 (62) mkr.
  • Rörelseresultatet för perioden januari - mars 2013 uppgick till 13 (10) mkr.
  • Periodens resultat under januari - mars 2013 uppgick till 11 (8) mkr.
  • Resultatet per aktie under januari - mars 2013 uppgick till 0,77 (0,55) kr.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 15 (13) mkr.
  • Eget kapital per den 30 mars 2013 uppgick till 123 (100) mkr och soliditeten till 75 (58) procent. Per den 31 december 2012 uppgick eget kapital till 112 (93) mkr och soliditeten till 70 (57) procent.
  • SBC vann pris i tävlingen Årets Börsbolag för Bästa delårsrapport av bolag noterade på NGM Equity

VD Niklas Knight kommenterar: ” Intäkterna för koncernen är oförändrade mot samma period föregående år. Vi ser en fortsatt positiv efterfrågan på verksamhetens tjänster då konsultverksamhetens intäkter ökar. Samtidigt är intäkterna från avkastningen på redovisningsmedlen lägre än föregående år på grund av lägre räntenivåer.”

Nyckeltal:

Koncernen

jan-mars

jan-mars

jan-dec

Intäkter, mkr

Rörelseresultat, mkr

Rörelsemarginal, %

Resultat per aktie, kr

Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr

Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, kr

Kassaflöde per aktie, kr

Eget kapital per aktie, kr

Avkastning på eget kapital, %

Räntabilitet på eget kapital före skatt %

Soliditet, %

Antal medarbetare, vid periodens slut

VD har ordet

Intäkterna för koncernen är oförändrade mot samma period föregående år. Vi ser en fortsatt positiv efterfrågan på verksamhetens tjänster då konsultverksamhetens intäkter ökar. Samtidigt är intäkterna från avkastningen på redovisningsmedlen lägre än föregående år på grund av lägre räntenivåer. Första kvartalets rörelseresultat var 13 mkr jämfört med 10 mkr motsvarande period 2012 vilket är drivet av minskade kostnader relaterade till den tidigare projektutvecklingsverksamheten. Trots minskade intäkter från avkastningen från redovisningsmedel lyckas vi hålla marginalerna inom förvaltningsverksamheten.

Det har ännu inte skett någon förändring av placering av redovisningsmedel som styrelsens tidigare beslut medger. Vi avser att hitta alternativa placeringar under andra kvartalet för att därmed öka möjligheten till högre framtida avkastning med ett visst ökat risktagande.

Under kvartalet har SBC kompletterat sitt kund- erbjudande med utbildning riktad till bostadsrätts-föreningarnas styrelser. Det är glädjande att notera att efterfrågan har varit god vilket gett avtryck i deltagarantalet vid de första utbildningstillfällena.

Likaså har marknadsaktiviteterna varit intensiva i kvartalet med en omfattande annonskampanj, ett antal inspirationskvällar och deltagande på mässor. Min förhoppning är att detta ska bidra till att SBC får ytterligare avtalskunder inför 2014. I övrigt präglas kvartalet av att genomföra närmare 2 500 bokslut för våra kunder.

Glädjande är att SBC också har vunnit pris i tävlingen för Årets Börsbolag, för bästa delårsrapport av bolag noterade på NGM Equity.

(För fullständig delårsrapport, se bifogad fil)