Skällande hundar och katter som stör: Detta gäller för våra husdjur i bostadsrätter

När hemmakontoret blev ett faktum valde många att skaffa sig en fyrbent vän som sällskap. Men hur blir det nu när allt fler återgår till sina fysiska arbetsplatser och lämnar husdjuren hemma? SBC klargör för vad som gäller för våra lurviga vänner.

Oväntade besök av grannens katt och hundar som aldrig slutar att skälla. Att ha husdjur är för många en källa till glädje, inte minst under pandemin, samtidigt som de kan sätta grannsämjan på prov. Det är därför viktigt att du som djurägare i en bostadsrätt tar hänsyn till dina grannar och de rådande reglerna.

–  Vi har märkt en ökning av frågor gällande vilket ansvar man har som husdjursägare och vilka regler som gäller. Det råder även en tvekan bland bostadsrättsägare om hur föreningen ska agera när husdjuren stör. Vi rekommenderar därför landets föreningar att vara extra tydliga med vad som gäller för husdjuren i dessa tider när vi återgår till våra fysiska arbetsplatser, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Vad säger lagen?

Enligt lag kan ett husdjurs beteende vara lika störande som en högljudd granne, vilket kan orsaka konflikter med grannarna. För hundar är det naturligt att skälla men det är ägarnas ansvar att det inte sker under en längre period eller sent på nätterna. Om hunden skäller för mycket kan det bli tal om en så kallad förverkandegrund – vilket i sin tur kan innebära att den boende måste flytta från bostaden.

Bostadsrättsägaren har även en skyldighet att se till att djuret inte smutsar ner på lekplatser, planteringar och liknande. Lagen om tillsyn över hundar och katter innebär att djurägarna ska ha den tillsyn som krävs för att undvika att djur orsakar skador och andra olägenheter.

Vad kan bostadsrättsföreningen göra?

Det kan vara svårt att se till att husdjuren inte stör eller smutsar ner på föreningens allmänna ytor. I ett första steg gäller det att på ett tydligt och pedagogiskt sätt informera om vad som förväntas av djurägarna. Föreningen kan även tillsätta egna ordningsregler som säger att djur måste hållas kopplade och att man inte får rasta sina hundar eller katter på gården. Det är upp till föreningens medlemmar att kolla upp de regler som kan förekomma och följa dem.

Therese af Jochnick, Head of Legal, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 08-775 72 37