Stark tillväxt och förbättrat rörelseresultat i andra kvartalet

April – juni 2015

• Intäkterna uppgick till 104 (65) mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 15 (11) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 11 (9) mkr vilket motsvarar 0,27 (0,21) kr per aktie.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 18 (23) mkr

Januari – juni 2015

• Intäkterna uppgick till 197 (126) mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 31 (24) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 23 (19) mkr vilket motsvarar 0,56 (0,47) kr per aktie.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 32 (31) mkr.
  • Eget kapital per den 30 juni 2015 uppgick till 93 (150) mkr och soliditeten till 55 (80) procent.

Nyckeltal koncernen

2015 apr-jun

2014 apr-jun

jan-jun

jan-jun

jan-dec

Intäkter, mkr

Rörelseresultat, mkr

Rörelsemarginal, %

Resultat per aktie, kr

Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr

Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, kr

Kassaflöde per aktie, kr

Eget kapital per aktie, kr

Avkastning på eget kapital rullande 12 månader, %

Räntabilitet på eget kapital före skatt rullande 12 månader, %

Soliditet, %

Antal medarbetare, vid periodens slut

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

VD har ordet

För andra kvartalet visar koncernen en positiv utveckling av såväl intäkter som rörelseresultat. Jämfört med 2014 har koncernens intäkter i kvartalet ökat med 60 procent och rörelseresultatet med 42 procent, tack vare en god utveckling i förvaltningsverksamheten.

Det är glädjande att fokuseringen på tillväxt i förvaltnings- verksamheten fortsätter att ge resultat. I andra kvartalet ökade intäkterna från förvaltningstjänster med 76 procent till 103 (58) mkr och ackumulerat till 192 (114) mkr. En stor del av tillväxten är hänförbar till de två förvärv som är genomförda under året. Samtidigt var den organiska tillväxten närmare 13 procent, vilket är starkt på den marknad SBC verkar. Intäktsutvecklingen är driven av ett ökat antal kunder och uppdrag inom samtliga tjänsteområden.

Rörelseresultatet från förvaltningstjänsterna var i kvartalet närmare 14 (4) mkr och ackumulerat för året 26 (9) mkr. Såväl den positiva intäktsutvecklingen, förvärven och ett kontinuerligt effektiviseringsarbete har bidragit till att förbättra rörelseresultat och marginal.

I en jämförelse med föregående år går det inte att bortse från att lägre räntenivåer har medfört att avkastningen från redovisningsmedel har minskat. Detta har påverkat intäkterna, resultat och rörelsemarginal negativt. Utifrån Riksbankens prognoser och den instabilitet som råder på den finansiella marknaden är min bedömning att avkastningen från redovisningsmedel kommer att vara fortsatt låg under en lång tid framöver. Samtidigt är det en del i SBCs affärsmodell som kommer att ge positiva effekter den dag räntorna vänder uppåt.

För att ytterligare stärka vårt kunderbjudande har vi introducerat en låneförhandlingstjänst. Tjänsten innebär att många föreningar kan komma att sänka sina kostnader för föreningens lån som normalt sett utgör en av de större kostnadsposterna i en bostadsrättsförening. Vi märker också en ökad efterfrågan på SBCs Boendeindikator som tillsammans med årsredovisningen ger en mer komplett bild över föreningens status och framtida utmaningar.

Med en positiv utveckling av förvaltningsverksamheten under första halvåret ser jag med tillförsikt på framtiden. Under 2015 kommer fokus fortsatt att vara på tillväxt av förvaltningstjänster – såväl organiskt som genom ytterligare förvärv. I och med de redan genomförda förvärven pågår en översyn av koncernens kunderbjudande och IT-landskap i syfte att skapa mervärde för våra kunder. De samlade effekterna av ovanstående åtgärder förväntas bidra till en fortsatt positiv tillväxt.

Niklas Knight,

För ytterligare information hänvisas till:

Niklas Knight, VD och koncernchef, niklas.knight@sbc.se, 08-5011 5094

Karin Iversen, CFO och vice VD, karin.iversen@sbc.se, 08-5011 5069

Informationen är sådan som SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juli 2015 kl. 11:40.