Statistik från SBC visar: Fler ärenden går vidare till vräkning

Riksbanken har lämnat styrräntan oförändrad de senaste två beskeden och inflationen börjar plana ut. Men landets bostadsrättsföreningar har många ekonomiska utmaningar kvar att möta. Statistik från SBC visar att antalet boende som begär anstånd eller avbetalning på förfallna hyror ökar drastiskt – samtidigt är landets styrelser snabba på att agera.

Många bostadsrättsföreningar har under det senaste året varit tvungna att höja månadsavgifterna utifrån en tuffare ekonomi. Tillsammans med ökade räntekostnader innebär det stora ekonomiska påfrestningar för landets bostadsrättsägare. Under rådande lågkonjunktur finns också en ökad risk att fler får svårt att betala månadsavgiften i tid. Något som kan drabba både föreningens intäkter samt den boende i fråga som på sikt riskerar att förlora sin bostad.

– Under årets första månader får vi alltid en hel del frågor gällande obetalda avgifter och hur de ska hanteras av föreningen. Förra året hade inkassokraven ökat, detta år har i stället antalet ärenden som går vidare till vräkning ökat. Det gäller även när de boende eller lokalhyresgästerna betalat beloppet, fast för sent. För de boende är det viktigt att komma ihåg att avgiften är en viktig intäkt för föreningen, för att bland annat kunna underhålla fastigheten och betala av lån, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Enligt statistik från SBC visar det sig att ingen större förändring har skett i antal inkassoärenden hos de bostadsrättsföreningar de förvaltar. Däremot är det ett ökat antal boende som begär anstånd eller avbetalning på förfallna hyror eller avgifter. SBC märker samtidigt att landets styrelser är snabba på att agera när detta händer. Fler ärenden går dessutom vidare till vräkning, något som både SBC och Kronofogden har märkt av. Kronofogden har nyligen redovisat att antalet ansökningar om vräkning ökade med 13 procent under 2023, främst i storstadsområdena.

– Inkassoärenden har hos våra kunder i princip inte förändrats i antal. Troligtvis då många prioriterar att betala boendet under utmanande ekonomiska tider. Däremot är det säkerligen många boende som har andra skulder utöver obetalda avgifter till föreningen. Kan dessa inte betalas finns risken att bostadsrätten blir föremål för utmätning och exekutiv försäljning genom Kronofogden. Processen för exekutiv försäljning är ofta lång, så det är inget vi har sett hittills – men något vi tror oss kommer se mer av framöver, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Så kan bostadsrättsföreningen undvika försenade avgifter:

• Sätt upp tydliga rutiner för hantering av sena betalningar.
  • Specificera vad som gäller för påminnelser och inkassokrav och följ detta.
  • Inga undantag eller särbehandling, alla medlemmar ska behandlas lika.
  • Ta hjälp av en kunnig förvaltare.

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.