Tipsen som får fler att dyka upp på vårstädningen

Våren är här och för många bostadsrättsföreningar betyder det att gemensamma utrymmen ska snyggas upp. Ibland kan det vara svårt att få medlemmar att hjälpa till, men hur ser reglerna egentligen ut för straffavgift vid uteblivet deltagande och hur kan man få fler att dyka upp? SBC ger nu sina bästa tips som kan underlätta städningen.

När klockan vridits fram till sommartid är det för många bostadsrättsföreningar dags för den årliga vårstädningen. Förråd ska rensas, häckar klippas och gemensamma utrymmen göras rena. Dock är ett vanligt problem bland bostadsrättsföreningar att man inte får med sig alla medlemmar på den gemensamma städningen, speciellt eftersom deltagandet ska vara frivilligt.

­­– Det finns bostadsrättsföreningar som tar ut, eller hotar med, en straffavgift för de som inte deltar under städdagarna. Det är dock olagligt och deltagandet ska vara självvalt. Däremot kan det bjudas på fika, presentkort eller liknande som tack. Att hjälpa till med skötseln håller kostnaderna för fastigheten nere och bör därför ligga i allas intresse. Dessutom blir det mer trivsamt och ger en möjlighet för bostadsrättsägarna att påverka miljön i huset, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på̊ SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Ofta är det samma personer som hjälper till, och därmed samma personer som inte dyker upp. Det kan skapa en irritation bland medlemmar och förstöra grannsämjan. I och med det uppstår också en risk för konflikter. Därför har SBC sammanställt några tips för att underlätta vårstädningen.

SBC:s tips för en lyckad städdag i bostadsrättsföreningen:

Gör det till en trivsam aktivitet
Att locka med fika eller att ta fram grillen för första gången på året kan få fler att tycka vårstädningen känns som en trevlig aktivitet med sina grannar. Man kan då också passa på att diskutera hur det har gått och vad som kan förbättras till nästa gång.

Var ute i god tid
För att inte riskera att majoriteten redan är uppbokade eller bortresta är det fördelaktigt att vara ute i god tid med inbjudan. Be alla boende att anmäla sig en tid innan avsatt dag, för att få en överblick av hur många som kan komma och om en annan dag skulle passa bättre.

Struktur är A och O
Det kan vara mycket som ska städas, plockas bort och rensas. Då är det viktigt att ha struktur i hur arbetet ska läggas upp. Gör en lista och fördela arbetsuppgifterna – om det går, dela upp efter önskemål från de som deltar.

Sätt upp skyltar
För att göra arbetet så enkelt som möjligt kan det vara bra att sätta upp skyltar. Framför allt för avfallssorteringen. Vissa föreningar väljer att hyra in en container för grovsopor, något som i vissa fall lockar fler att delta om de får slänga sitt eget skräp också.

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning,
SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.