Träsktrollet, Kungsbävern och Robbas grannar: Nu presenteras årets roligaste BRF-namn

Ett av de första besluten som en bostadsrättsförening ska ta är att välja namn, något som kan vara både klurigt och roligt. De senaste åren har Sveriges BostadsrättsCentrum, SBC, listat de mest påhittiga BRF-namnen. Likt tidigare år fylls listan av kreativa namn och detta år tar sig bland annat Träsktrollet och Bastukatten in på listan.

Det är inte alltid en enkel uppgift att välja namn på bostadsrättsföreningen, men i många fall kan det vara kul. I Sverige finns det omkring 30 000 bostadsrättsföreningar och listan på roliga namn kan därför göras lång. Vanliga teman på BRF-namnen är djur, områden och mat. Men det finns också de namn där betydelsen inte riktigt framgår, utan kan ses mer som en ordlek, likt BonTop.

– Det är alltid en höjdpunkt att få ta fram årets roligaste BRF-namn. Våra medlemmar är duktiga på att använda sin kreativa ådra och hitta ett unikt namn på sin förening. I vissa fall kan det givetvis finnas utmaningar med att välja namn, och då finns vi till hands för att hjälpa till, säger Malin Odelfelt, Gruppchef Marknad och Extern kommunikation på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

En av bostadsrättsföreningarna på årets lista är Kungsbävern, som skulle komma på ett passande namn för sex år sedan då föreningen bildades. De valde ett kreativt namn utifrån kopplingen till området.

– I BRF Kungsbävern på Bäverns Gränd, som ligger i stadsdelen Kungsängen i Uppsala, bor man fantastiskt bra, nästan som en kung. Föreningen är centralt belägen med närhet till allt; den vackra stadskärnan med årummet och den grönskande stadsträdgården. Det händer att en bäver tar sig upp ur ån för en promenad på Bäverns gränd, och prinshuset – där flertalet av Oscar I:s sönder och sonsöner bott under sin studietid vid Uppsala universitet – ligger också här i kvarteret. När vi bildade föreningen för sex år sedan skulle vi hitta ett passande namn, vilket resulterade i Kungsbävern, säger Marie-Louise Sandberg, Styrelseledamot i bostadsrättsföreningen Kungsbävern.

Roligaste bostadsrättsföreningsnamnen 2024:

• Träsktrollet
  • Kungsbävern
  • Robbans Grannar
  • Puderdosan
  • Bastukatten
  • BonTop
  • Snoken 24
  • Flyttfåglarna
  • Målarprinsen
  • Två kryddor

Det här krävs för att få igenom namnförslaget på din bostadsrättsförening:

• Namnet ska innehålla ”Bostadsrättsförening”
  • Namnet ska godkännas av Bolagsverket
  • Inget annat företag eller förening får ha samma namn i det län som föreningen registreras
  • För att slippa hålla fler föreningsstämmor kan fler namnförslag röstas igenom. Alternativt kan beslut fattas om att styrelsen får tillåtelse att skicka in nya namnförslag vid nekande

Malin Odelfelt
Gruppchef Marknad och extern kommunikation, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: malin.odelfelt@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.