SBC i samarbete med Hand in Hand

Sedan 2017 har SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB samarbetat med den ideella organisationen Hand in Hand. Genom hållbart entreprenörskap bekämpar Hand in Hand fattigdom i länder som Afghanistan, Indien, Kenya och Zimbabwe. SBC har valt att stötta arbetet i en by i Indien där kvinnor nu får hjälp med att starta egna affärsverksamheter för att med egen kraft ta sig ur fattigdom.

För 18 månader sedan introducerade Hand in Hand deras ”Village Uplift Programe” i Esoor, IndienGenom bidrag från SBC har kvinnor nu fått möjlighet att finansiera mikrolån för att kunna starta egna affärsverksamheter och utbilda sig. Fattigdom drabbar främst kvinnor och barn vilket är anledningen till att fokus i detta projekt ligger på just kvinnor. Samarbetet har inte bara resulterat i en progressiv förändring av hela byn utan även en ökad livskvalitet för dess invånare.

– Precis som Hand in Hand är vi övertygade om att entreprenörskap är vägen ur fattigdom, våra medarbetare är otroligt stolta över att få vara en del av det här samarbetet. Vi är med och hjälper människor på ett hållbart sätt, och medarbetarna får chansen att åka till Indien och på plats faktiskt se vad vi har bidragit till, säger Ola Gunnarsson, VD på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Varje år tilldelas fyra medarbetare SBCs resestipendium för en resa till Indien. Resestipendiet tilldelas medarbetare som signifikant har bidragit till att följa företagets värderingar och ledord och samtidigt haft kundnöjdhet och samarbete i fokus. I november 2019 får de medarbetare som valts ut besöka Indien. Malin Gadén, Avgiftsförvaltare i Malmö var en av dem som fick resestipendiet 2018.

– Under min resa till Indien fick vi besöka Esoor och på plats få se vad vår donation bidragit med. Det har möjliggjort utbildning av sömmerskor som nu kan sälja saris. Utbildning av uppfödning av kor och getter, frukt- och grönsaksodlingar samt andra växter var andra resultat av vårt samarbete. Donationen från SBC har även medverkat till utbildning inom miljö, sociala nätverk, hälsa och sjukvård. Det var en fantastisk upplevelse och otroligt emotionellt att få ta del av, säger Malin Gadén, Avgiftsförvaltare på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB i Malmö.

Minette Öhman, Marknads- och kommunikationschef på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: minette.ohman@sbc.se

Ola Gunnarsson, VD på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: ola.gunnarsson@sbc.se

Om Hand in Hand: Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom och barnarbete. Genom utbildning, träning i entreprenörskap och tillgång till mikrolån hjälper vi framförallt kvinnor att starta små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten kan de långsiktigt förbättra situationen för sig själva och sina familjer.

Hand in Hands unika arbetsmodell för hjälp till självhjälp har hittills bidragit till att över 2,6 miljoner företag och 4 miljoner jobb har skapats eller vidareutvecklats i verksamhetsländerna (Indien, Afghanistan, Kenya och Zimbabwe).

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter och har funnits sedan 1921. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. Bolaget tillhandahåller  kundportalen Vår Brf med tillhörande app för mobiltelefon samt utbildningar som t.ex. Styrelsecertifiering. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2018, 436 mkr i koncernen.