SBC tipsar: Så här höjer bostadsrättsföreningen värdet på din bostad

Fasad, trapphus, tvättstuga och soprum är alla exempel på faktorer som kan påverka värdet på en bostadsrätt. Men vilka andra delar bör en bostadsrättsförening hålla ett extra öga på? SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum har tittat närmare på vilka åtgärder och justeringar som med enkla medel kan höja värdet på bostadsrättsföreningens egendom.

Den senaste tidens osäkerhet på bostadsmarknaden har gjort att allt fler svenskar avvaktat med att både köpa och sälja sina bostäder. Det är därför viktigare än någonsin att lyfta positiva egenskaper som en fastighet erhåller. Även om en lägenhet är nyrenoverad så kan fastighetens skick dra ner värdet på bostaden och små renoveringar kan göra stor skillnad utan att behöva kosta föreningen en förmögenhet.

– Genom en lättare upprustning av exempelvis innergården kan fastigheten kännas både modernare och mer attraktiv. Och en enkel åtgärd som att erbjuda källsortering är något som har kommit att värderas allt högre, säger Peter Björk, Försäljningschef Marknadsområde Öst på SBC.

Även föreningens ekonomi spelar en stor roll när det kommer till värdet av en fastighet. Många tittar exempelvis på när stambyte senast ägde rum samt när dörrar, tak och fönster senast sågs över. Därför är det mycket viktigt att ha en långsiktig underhållsplan med en tydlig översikt över planerade åtgärder i kombination med en flerårsbudget. På så vis kan oförutsedda kostnader undvikas och det ger potentiella köpare en tydlig överblick över fastighetens skick.

Vidare ökar intresset för lösningar inom miljö. Genom att göra fastigheten mer hållbarhetsanpassad kan föreningen skapa många sociala, miljömässiga och ekonomiska fördelar. Detta på en marknad som efterfrågar hållbarhet allt mer.

– Att exempelvis installera solceller på taken, erbjuda laddningsstationer till elbilen samt att erbjuda gemensamma cykel- och bilpooler har blivit mycket populära attribut för bostadsrättsföreningar. Den ökade medvetenheten för miljö och hållbarhet möjliggör för aspekter som dessa för att locka både fler köpare och hyresgäster, avslutar Peter Björk.

Peter Björk, Försäljningschef Marknadsområde Öst, SBC
E-post: peter.björk@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2017, 431 mkr i koncernen. www.sbc.se.