SBC tipsar:  Nu ökar inbrotten i landet - så håller du tjuvarna borta

Antalet anmälda bostadsinbrott har ökat markant de senaste åren och det är främst inbrott i lägenheter som blivit vanligare. Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå, steg antalet registrerade lägenhetsinbrott med hela 9 procent mellan 2016 och 2017. November är dessutom den månad på året då det begås flest inbrott i landet. SBC Sveriges BostadsrättsCentrum tipsar om enkla men effektiva åtgärder för att minska risken.

Efter en varm och utdragen sommar har nu hösten gjort sitt intåg och med årstidens mörker kommer även inbrottstjuvarna. Statistik från de senaste tio åren visar nämligen att november är den månad då flest bostadsinbrott anmäls. Dessutom är det lägenhetsinbrott som ökat mest.1

En inbrottstjuvs val av bostad kan ske slumpmässigt, men många inbrott är välplanerade och noggrant förberedda. Tjuvar väljer helst objekt där de kan jobba insynsskyddat och ostört eller där det finns andra omständigheter som underlättar för förbrytaren. Det gäller alltså att minska tjuvarnas möjligheter och bara genom att vidta några enkla åtgärder kan risken för att drabbas reduceras markant.

– Börja med att se över belysning och växtliv runt fastigheten. Nedklippta och trimmade buskar motverkar möjligheten för tjuvar att agera ostört då de ogillar när det är öppet och ljust runt fastigheten. Styrelsen bör gå igenom rutiner för portkoden, vilka som har tillgång till den samt hur ofta den byts ut. En anledning till att just lägenhetsinbrotten ökat på senare år kan vara att vi blivit allt mer generösa med att lämna ut våra portkoder till exempelvis bud- och leveransföretag och att portkoden inte byts tillräckligt ofta, säger NinaWahlberg, Affärsområdeschef teknisk förvaltning på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum.

– Samverka med dina grannar, det fungerar utmärkt i bostadsrättshus.Var observant, om det springer okända personer i trapphuset kan du vänligt fråga vad de har för ärende i fastigheten. Ett enkelt hej kan räcka och göra en inbrottstjuv tillräckligt obekväm för att avbryta sina planer, fortsätter Nina Wahlberg.

Det är även viktigt att inte slarva ur ett försäkringsperspektiv. Alla ytterdörrar, fönster och balkongdörrar ska vara låsta eller stängda och reglade inifrån för att försäkringen ska gälla. Fönster en trappa upp kan vara öppet för vädring under högst 24 timmar och under nattetid får fönster endast vara öppna om någon befinner sig i rummet.

– Även om dörrar och fönster är låsta får inte nycklar lämnas kvar eller gömmas i närheten av bostaden. Om du misstänker att någon obehörig har en nyckel till bostaden måste låset omedelbart bytas, avslutar Nina Wahlberg.

SBC tipsar: Tänk på detta för att undvika inbrott
OBS! Ring alltid 112 om du misstänker att inbrott pågår.
- Se över miljö och belysning runt fastigheten.
- Sätt tydliga rutiner för portkoden, hur ofta den ska bytas samt vem som ansvarar för att den byts.
- Lås alltid dörren, även om du är hemma.
- Prata med dina grannar och uppmana till grannsamverkan.
- Få det att se ut som om du är hemma. Lämna gärna en lampa tänd eller radion på.
- Se över lås, både på dörrar och fönster.
- Installera larm. Tänk dock på att du inte är automatiskt skyddad från inbrott bara för att du har larm. Tjuvar kan även ta sig in via sovrum eller balkongdörrar som ofta saknar larm.

Tänk även på detta om du ska resa bort
- Be en granne ta hand om din post. En överfull brevlåda ger tydliga signaler om att ingen är hemma.
- Göm värdesaker och var då lite kreativ, tjuvar söker ofta först och extra noga i sovrum, badrum och hall.
- Var försiktig med att lägga upp bilder på sociala medier som avslöjar att du är bortrest.
- Vidarekoppla eventuell hemtelefon till mobilen.

Nina Wahlberg, Affärsområdeschef teknisk förvaltning på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 08-501 15 021
E-post: Nina.Wahlberg@sbc.se

1 Statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/bostadsinbrott.html

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2017, 431 mkr i koncernen. www.sbc.se.