Sveriges Bostadsrättsrapport visar: Brist på mångfald bland bostadsrättsstyrelser

Hur viktigt är det att en bostadsrättsförenings styrelse representerar de boende? Inte så viktigt. Åtminstone inte om svenska lägenhetsinnehavare får bestämma. Statistik från Sveriges Bostadsrättsrapport visar nämligen att närmare var tredje bostadsrättsägare inte tycker att representation i styrelsen behövs. Något som SBC nu varnar för och tipsar därför hur föreningar kan få bättre mångfald i styrelsen.

Under maj har de flesta bostadsrättsföreningar sina årliga stämmor. I samband med detta fastställs vilka som ska sitta i styrelsen under det kommande året. När valet ska göras kan det vara klokt att fundera på om de påtänkta styrelseledamöterna faktiskt representerar de boende i föreningen. Enligt en ny undersökning från SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB visar det sig vara stor skillnad på hur bostadsrättsägare ser på frågan. Hela 40procentav de som redan sitter i en bostadsrättsstyrelse tycker att de boende redan representeras i stor utsträckning. Något som endast 25 procent av de som inte sitter i styrelsen är beredda att hålla med om.

– En bostadsrättsförening har allt att vinna på att ha mångfald i styrelsen. De har ett ansvar i att representera och företräda alla medlemmar.Boende som känner sig representerade och delaktiga trivs bättre och är dessutom mer villiga att engagera sig. Det är därför viktigt att ha en social diversifiering och bred fördelning på exempelvis ålder och kön som stämmer överens med de boende så att alla aspekter av boendet uppmärksammas. Vi jobbar aktivt med att stötta föreningars arbete så att styrelseuppdraget inte behöver bli så tidskrävande. Det kan nämligen vara en avgörande faktor som får fler att engagera sig, säger Nina Wahlberg, Affärsområdeschef teknisk förvaltning på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Kvinnor prioriterar mångfald högre än män
Rapporten visar att endast var fjärde manlig bostadsrättsägare anser att alla boende bör representeras i högre utsträckning än den gör idag. Faktum är att 35 procent av männen uppger att de inte tycker att det spelar någon roll alls. Var tredje kvinna tycker istället att de boende måste representeras i större utsträckning. Samtidigt visar det sig att männen har ett större intresse av att engagera sig i sin bostadsrättsförenings styrelse än vad kvinnorna har. Var femte kvinnlig bostadsrättsägare uppger till och med att styrelsearbetet inte intresserar dem alls.

SBCs expert tipsar hur bostadsrättsföreningar kan få bättre mångfald i styrelsen

- Börja med att se över styrelsens sammansättning. Hur ser fördelningen mellan kön, ålder och etnicitet bland ledamöterna ut?

- Kartlägg därefter vad för typ av person ni saknar och sätt upp mål.

- Förmedla hur era mål och önskemål ser ut, antingen till en valberedning som i sin tur för det vidare till samtliga medlemmar i föreningen, eller direkt till de boende.

- Var tydlig med att de som sitter i styrelsen inte behöver kunna allt och att ni hellre tar in en person extra som kan sitta med och lära sig.

- En stor utmaning med att locka fler till att vilja engagera sig i sin bostadsrättsförenings styrelse är att det tar mycket tid i anspråk. Sätt tydliga rutiner och förbered möten noggrant med tydlig agenda, så minimerar ni spontana frågor och beslut.

Nina Wahlberg, Affärsområdeschef teknisk förvaltning på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 08-501 15 021
E-post: nina.wahlberg@sbc.se

Om Sveriges Bostadsrättsrapport 2019
Sveriges Bostadsrättsrapport 2019 baseras på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Ipsos NORM på uppdrag av SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB. I undersökningen har drygt 1 000 bostadsrättsägare i åldrarna mellan 18 och 65 år gett sin syn på svenska bostadsrättsföreningar utifrån ett ekonomiskt, juridiskt samt hållbarhets- och framtidsperspektiv. Undersökningen genomfördes under januari 2019 i form av en webbenkät.

Bilaga*

Skulle du vilja att din bostadsrättsförenings styrelse i större utsträckning representerade de boende i föreningen?

Totalt Kvinna Man Sitter i styrelse  Sitter ej
i styrelse
 Ja, alla boende måste representeras i större utsträckning 13% 14% 11% 12% 13%
 Ja, de boende kan representeras i något större utsträckning 16% 19%  14% 22%  15%
 Nej, de boende representeras redan i stor utsträckning 28% 28% 29% 40%  25%
 Nej, det spelar ingen roll 29% 23% 35%  23% 30%
 Vet ej 14% 17%  11% 3% 17%

Skulle du kunna tänka dig att sitta med i styrelsen för din bostadsrättsförening?

Totalt Kvinna Man Sitter i styrelse  Sitter ej
i styrelse