Vägglöss i hemmet – en allt vanligare syn

Report this content

Antalet bostäder som drabbas av vägglöss i Sverige har ökat lavinartat de senaste åren. För boende i flerfamiljshus är dessutom risken stor att lössen sprider sig vidare till grannarna. Saknas rätt försäkring kan kostnaderna för sanering bli en dyr historia och de krångliga reglerna som gäller är ofta otydliga gällande vem som är ansvarig. SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB redogör för vad som gäller för både bostadsrättshavare och bostadsrättsföreningar.

I takt med att svenskarna reser allt mer blir vägglöss allt vanligare i våra hem. Det är nämligen inte bara köpta souvenirer som följer med i resväskan efter en utlandsvistelse, utan även ohyra. På tre år har antalet saneringar av vägglöss ökat med 45 procent i Sverige[1]. En sanering som kan kosta upp emot 100 000 kronor om bostadsrättsföreningen inte har rätt försäkring. Men vad gäller egentligen om du drabbas?

– En bostadsrättshavare är skyldig att snarast underrätta styrelsen om det finns ohyra i lägenheten så att det inte sprider sig. Det är föreningen som ansvarar för att sanera och utrota ohyran, och bostadsrättshavaren är då tvungen att lämna tillträde för det. Huvudregeln är att föreningen ska stå kostnaden för åtgärderna, om inte bostadsrättshavaren orsakat ohyran genom oaktsamhet, säger Stefan Lindberg, Affärsområdeschef juridik på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

I bostadsrättslagen redogörs vilka rättigheter och skyldigheter bostadsrättsmedlemmar har om man drabbas av ohyra. Lagen slår fast att om medlemmen har orsakat ohyran kan föreningen kräva ekonomisk ersättning. Detta gäller om ohyran är en följd av att bostadsrättshavaren har misskött sitt hushåll eller att exempelvis ohyran har uppkommit i samband med en andrahandsuthyrning.

– Boende i en bostadsrätt har enligt bostadsrättslagen ansvar för att det inte kommer in ohyra i lägenheten. Medlemmen har endast rätt till nedsättning av sin månadsavgift om föreningen varit försumlig. Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka att ett föremål kan medföra ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Ignoreras detta riskeras en uppsägning, något som föreningen måste agera på inom 3 månader, fortsätter Stefan Lindberg.

SBCs tips kring vägglöss och andra skadedjur:
- Om du har varit ute och rest bör du tvätta dina kläder direkt när du kommer hem. Förvara aldrig resväskor öppna på hotellrum.
- Ta reda på om din bostadsrättsförening har en tillvalsförsäkring för ohyra.
- Om du drabbas av vägglöss eller annan ohyra, ta omgående kontakt med styrelsen.
- Om du drabbats av vägglöss eller annan ohyra och det orsakat en spridning i huset, kan bostadsrättsföreningen ha rätt att säga upp bostadsrättshavaren om du inte meddelat styrelsen inom skälig tid. Detta gäller även om ohyran har uppkommit till följd av du misskött hushållet.
- Bostadsrättshavaren kan få ekonomisk kompensation för till exempel kemtvätt av sängkläder eller möbler som har angripits när det är föreningen som varit oaktsam eller om ohyran spridit sig från grannen.
- Om bostadsrättsföreningen har orsakat ohyran kan dessutom ersättning för hotell eller annat boende krävas.

För ytterligare information kontakta:
E-post: stefan.lindberg@sbc.se

[1]Anticimex:https://www.anticimex.com/sv-SE/nyhetsrum/2018/saneringar-av-vaggloss-okar-stadigt-i-landet/

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2017, 431 mkr i koncernen. www.sbc.se.

Taggar: