• SBP Kredit AB/

SBP Kredit AB utvärderar möjligheter att emittera ytterligare kapitalandelslån (andelsklass B) till ett belopp om upp till 300 miljoner kronor under dess ramverk för säkerställd grön finansiering

Report this content

SBP Kredit AB (publ) (”Bolaget”) har mandaterat Nordea Bank Abp och Swedbank AB (publ) som finansiella rådgivare för att utvärdera möjligheterna att emittera ytterligare kapitalandelslån (andelsklass B) till ett belopp om upp till 300 miljoner kronor, med en löptid till och med 15 jan 2027 under sitt befintliga SEK 1,000,000,000 ramverk för säkerställd grön finansiering (ISIN: SE0018015505), förbehållet rådande marknadsförhållanden. Före detta offentliggörande har SBP Kredit tillsammans med de finansiella rådgivarna genomfört en marknadssondering av ett antal större institutionella investerare. Resultatet av marknadssonderingen var positivt och visade på en efterfrågan för Bolagets affärsmodell och för andelsklass B inom investerarkollektivet.

Denna information är sådan som SBP Kredit AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, enligt nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 september 2024, klockan 08:00 (CEST).

Matts Kastengren, CEO, SBP Kredit AB

Tel 070-288 42 80, matts.kastengren@sbpkredit.se

Henric Hersvall, CFO, SBP Kredit AB

Tel 070-938 56 43, henric.hersvall@sbpkredit.se

Om SBP Kredit:

SPB erbjuder olika typer av finansieringslösningar till alla typer av fastigheter. Vi skapar förutsättningar att genomföra fastighetsprojekt i Sverige. Genom att lånefinansiera projekt erbjuder vi ett komplement till sedvanlig bankfinansiering. Sedan starten 2016 har vi totalt beviljat över 260 krediter om cirka 6,3 miljarder kronor.