SBP Kredit upprättar grönt ramverk samt överväger att ta upp gröna lån

2021-11-09

SBP Kredit AB (publ) har tagit fram ett ramverk för grön finansiering som skapar förutsättningar att emittera gröna lån. Ramverket för grön finansiering beskriver de investeringar som leder till mindre energianvändning och lägre klimatpåverkan och kvalificeras därmed att finansieras med gröna lån. Ramverket har utformats i linje med både Green Bond Principles och Green Loan Principles1.

Ramverket ger SBP Kredit möjlighet att emittera grön skuld, där likviden enbart används för finansiering av de gröna projekt och tillgångar som kvalificerats enligt ramverket för grön finansiering. SBP Kredit avser att regelbundet rapportera avseende underliggande gröna projekt och tillgångar. En rapport kommer årligen att publiceras på bolagets hemsida.

Ramverket har utvärderats av en oberoende tredje part, CICERO (Center for International Climate Research), som är ett klimatforskningsinstitut. Ramverket, samt relaterade styrdokument och rapporteringsstandarder, erhöll klassificeringen ”Light Green” och ”Good” från CICERO.

Det gröna ramverket samt utvärderingen från CICERO finns tillgänglig på sbpkredit.se.

SBP Kredit har även, genom systerbolaget SBP Kredit II AB (publ), givit Pareto Securities AB uppdrag att i egenskap av ”sole bookrunner” arrangera möten med investerare i syfte att undersöka möjligheten att emittera säkerställda kapitalandelsbevis med en förväntad volym om cirka 400-500 miljoner kronor och med en löptid om 5 år. Som tidigare kommunicerats har den tänkta emissionen erhållit BBB- i preliminär kreditrating från Scope. Bruttolikviden från emissionen avses i sin helhet användas till fortsatt expansion av SBP Kredits låneportfölj. En kapitalmarknadstransaktion kan komma att följa förbehållet rådande marknadsförhållanden.

Denna information är sådan som bolaget är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

För vidare information vänligen kontakta:

Albert Olofsson, CFO, SBP Kredit AB

Tel 070- 341 53 19, albert@svenskbostadspartner.se

1) Green Bond Principles är utgivna av International Capital Market Association (ICMA) och Green Loan Principles är utgivna av LMA (Loan Market Association)

Om Svensk BostadsPartner med fonden SBP Kredit:
SBP finansierar projektutveckling och byggnation utav alla typer av fastigheter.
Vi skapar förutsättningar att genomföra fastighetsprojekt i Sverige. Genom att lånefinansiera projekt erbjuder vi ett komplement till sedvanlig bankfinansiering. Sedan starten 2016 har vi beviljat omkring 130 krediter på totalt över 3 miljarder
kronor.

SBP Kredit | Projektfinansiering av fastigheter