10-gruppen formger toalettpapper

I ett samarbete med den stilbildande svenska 10-gruppen kommer papperstillverkaren Edet i vår att ge ut designade toalett- och hushållspapper. De handlar om en begränsad upplaga i mönstren Treviso och Sticks; två moderna mönster av formgivarna Birgitta Hahn och Ingela Håkansson som också grundat 10-gruppen. Edet och 10-gruppen vill på detta sätt uppgradera en produkt som alla svenskar har i sitt hem.

- Det känns roligt att våra mönster har hamnat på en oväntad produkt. Detta ligger i linje med de tankar som vi har haft i 10-gruppen sedan starten 1970 - att sprida bra formgivning genom en vackrare vardagsvara, säger Ingela Håkansson på 10-gruppen.

- 10-gruppen med sina modernistiska mönster står för en tydlig och svensk design som många känner igen och har växt upp med. Samtidigt är de idag mer aktuella än någonsin och har fått en ny publik bland yngre designintresserade, säger Camilla Svensson, Brand Marketing Manager på SCA och ansvarig för designkampanjen.

De två formgivarna lutar sig mot en lång svensk tradition av mönsterformgivning för både tyger och tapeter. Birgitta Hahn och Ingela Håkansson har tidigare ritat mönster åt bland annat IKEA, Borås Wäfverier, Duro och Svenskt Tenn. Deras verk finns också representerade på museer runt om i världen.

- Design- och inredningsintresset är stort i Sverige idag, speciellt när det gäller kök och badrum. Vi är måna om hur det ser ut, och pappret finns ju alltid till hands och syns i både köket och badrummet och därför är det en tacksam produkt att ge en spännande och uttrycksfull design. Det senaste året har vi också märkt en ökad efterfrågan på snyggare papper, vilket vi givetvis vill möta.

- Vi kommer nu att kunna tillgodose efterfrågan från design- och inredningsintresserade med de här mönstren från Tio-gruppen. De är både personliga och kraftfulla och skiljer sig därigenom från dagens mönsterdesign i pappershyllan som är mer försiktig och traditionell. säger Camilla Svensson på SCA. Det har hänt mycket vad det gäller inredningsdesign men pappret har förblivit detsamma. Det som förut varit en neutral men nödvändig produkt kan nu addera något till inredningen istället.

- Vår ambition är att vara lyhörda för vad kunderna efterfrågar. Att nu kunna erbjuda snygga och spännande produkter med svensk modern formgivning är något som vi känner oss glada och stolta över, säger Camilla Svensson.

Edets designade papper kommer ut i butik under våren och säljs under en begränsad period.