Edet i blommigt designsamarbete med Linda Pabst

Nu lanserar Edet Soft hushållspapper designat av den grafiska designern och illustratören Linda Pabst. Pappret har ett sprudlande motiv med vår- och sommarkänsla i härliga färger. Genom att låta design göra de annars lite tråkiga vardagsprodukterna mer moderna och tilltalande vill Edet att vi ska låta hushållspappret stå synligt på såväl diskbänken som vid det dukade bordet.

– Vi tycker att hushållspapper är en utomordentlig produkt som går att använda till så mycket mer än att bara torka upp spill. Om man har ett hushållspapper med vackert mönster så gör det att man också kan använda pappret som servetter vid dukade bord. Med den vackra och iögonfallande designen så tror vi att produkten kommer bli något som man gärna stoltserar med och låter stå synlig, istället för att smussla undan, säger Heidi Toivola, Regional Marketing Manager på SCA och Edet.

Linda Pabst har under flera år arbetat som Art Director på olika byråer, men numera frilansar hon som grafisk designer och illustratör. För många är Linda kanske ett ganska okänt namn, men hon har under sin karriär arbetat med stora företag som Carlsberg, Kosta Boda och Volvo. Som svenskt företag ville Edet gärna samarbeta med en svensk formgivare vars manér inte ännu är så etablerat, utan hitta något som känns nytt och fräscht. Därför bad de Linda ta fram en modern, ung och trendig design för hushållspappret som samtidigt andades vår och sommar.

– Jag tyckte det var så roligt att bli tillfrågad av Edet! Jag älskar förpackningsdesign och tanken på att ge hushållspapper en design kändes helt självklar. Det var också tacksamt att önskemålet från Edet var att sätta mer färg på pappret, det gör verkligen att produkten får ett lyft. Inspirationen till motivet fick jag från min egen trädgård. När jag går och påtar i min trädgård en varm sommardag är det som att hoppa ner i en påse med smågodis. Jag möts av en massa färg och former och precis en sådan vår- och sommarfeeling vill jag placera på köksborden i de svenska hemmen, säger Linda Pabst om designsamarbetet.

Hushållspappret kommer att finnas tillgängligt i butiker som ICA, Coop, Hemköp och CityGross från vecka 12 och kostar ca 28.90 kr.

För ytterligare information, kontakta:
Heidi Toivola, Regional Marketing Manager SCA och Edet, +358 40 582 6580 eller heidi.toivola@sca.com
Linda Pabst, Grafisk Designer och Illustratör, 0731-004 099 eller linda@pabst.se

Svenska Cellulosa Aktiebolaget, SCA
SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag. Vi utvecklar och och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som exempelvis Edet, Libresse, Tempo och Libero. Som Europas största privata skogsägare fäster vid stor vikt vid hållbar skogsförvaltning. SCA har omkring 36 000 medarbetare. Omsättningen 2012 var 85 miljarder kronor. SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm. Mer information på sca.se

Taggar: