Att få mekaniken att fungera i sex meter höga vågor och vindar på 40 knop

Report this content

På ett fabriksgolv får inget gå fel. Samma sak gäller på Team SCA:s båt i Volvo Ocean Race. Besättningen möter vindar på upp till 40 knop och vågor lika höga som den kinesiska muren. I världens tuffaste seglingstävling är det ironiskt nog motorn som är båtens viktigaste del. Den driver nämligen båtens hydraulsystem, som är av yttersta vikt för det totala tävlingsresultatet.

Team SCA har hissat seglen och begett sig ut på den sjätte etappen av Volvo Ocean Race.Halvvägs in i tävlingen delar Team SCA och Tork med sig av sina erfarenheter och lärdomar om hur man hanterar underhåll och reparationer under extrema förhållanden i en av världens tuffaste seglingstävlingar.

• Om något går fel i en fabrik förlorar man tid och pengar, på en båt förlorar man tid och sjömil. Därför måste vi känna båten bättre än vi känner oss själva, och använda de bästa produkterna för att underhålla den och alltid vara förberedda på olika typer av påfrestningar på mekaniken, säger Liz Wardley, besättningsmedlem i Team SCA

Precis som inom tillverkningsindustrin, måste båtens tekniska prestanda vara i toppskick varje minut dygnet runt. Båtens motor och hydraliksystemet  består av över 200 delar, vissa av dem är inte större än en spik. För varenda liten del måste en viss typ av olja eller fett användas. Och frågan är inte om, utan när, något kommer att gå sönder. På den här etappen kommer teamet att vara så långt ute till havs att de närmaste människorna är astronauterna på den internationella rymdstationen ISS – att hantera underhåll och reparationer effektivt kommer att bli avgörande för tävlingsresultatet.

• De tekniska aspekterna av tävlingen påminner mycket om de tekniska utmaningarna inom tillverkningsindustrin. Vi är en global leverantör till tung industri, och vi har använt våra expertkunskaper för att se till att de bästa industriella produkterna används till de tuffaste arbetsuppgifterna ombord, berättar Angela Nydén, Senior Product Manager på SCA Tork.

Två produkter från Tork som vanligtvis används inom industrin – där prestanda och absorptionsförmåga är av största vikt – används för rengöring, reparation och underhåll av mekaniken och hydrauliken ombord.

1. Tork Våtduk för Ytrengöring används för att rengöra ytor och ta bort oljespill från de mekaniska områdena ombord. Våtdukarna har suverän prestanda och tar bort svåra fläckar samtidigt som de är snälla mot händerna. De har utvecklats för praktisk och effektiv rengöring i situationer då man inte har tillgång till vatten – ett måste för teamet eftersom sötvatten är en bristvara ombord och endast får användas som dricksvatten. Faktum är att inget extra vatten eller rengöringskemikalier behövs, vilket innebär att teamet både sparar tid och arbete i svåra situationer. Våtdukarna levereras i vattentäta förpackningar som matar ut en duk i taget och har ett lufttätt lock så att våtdukarna förblir fuktiga.

2. Tork Rengöringsduk Flexibel är en mjuk och flexibel nonwovenduk som är enkel att använda i trånga utrymmen, och den är suverän för att torka bort olja och fett i maskinrummet. Dukarna är perfekta för tuffa rengöringsuppgifter tack vare exelCLEAN™-tekniken som ger enastående absorptionsförmåga. De nya dukarna har ersatt de bomullstrasor som man använde tidigare, dels för att de är effektivare att använda, dels för att de är lättare och tar mindre plats. De fungerar också bra tillsammans med de flesta lösningsmedel och är godkända för kontakt med livsmedel, vilket gör dem till en omtyckt produkt inom både tillverknings- och livsmedelsindustrin. På samma sätt använder teamet dem ombord för det tuffaste mekaniska underhålls- och rengöringsarbetena – men också för att städa köket. Mångfunktionella produkter är bra att ha ombord eftersom de sparar förvaringsutrymme och vikt.

Tork har haft ett nära samarbete med Team SCA och gett råd om vilka produkter som ska användas för olika ändamål. Tork har också tagit fram förpackningar som är anpassade för teamet och som klarar den tuffa miljön under tävlingen. Vattentäta vakuumförpackningar ser till att produkterna håller sig torra och ger längre vikt, vilket har direkt påverkan på båtens hastighet.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Angela Nydén, Senior Produkt Manager Tork

Email: angela.nyden@sca.com

Om Tork®

Varumärket Tork har ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet består av dispensrar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter samt torkpapper för industri och kök. Tack vare sina stora kunskaper om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande. Tork är ett globalt varumärke som tillhör SCA och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 80 länder.
För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, gå till www.sca-tork.com

Om SCA

SCA är ett ledande bolag inom hygien- och skogsprodukter. Koncernen utvecklar och tillverkar hållbara produkter för personlig hygien, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i runt 100 länder under flera starka varumärken, bland annat de ledande globala varumärkena TENA och Tork samt regionala varumärken som Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo och Vinda. Som den största privata skogsägaren i Europa lägger SCA stor vikt vid ett hållbart skogsbruk. Koncernen har ca 44 000 anställda. Försäljningen under 2014 uppgick till 104 miljarder SEK. SCA grundades 1929, har huvudkontor i Stockholm och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information, gå till http://www.sca.com

Snabbfakta

Besättningen möter vindar på upp till 40 knop och vågor lika höga som den kinesiska muren. I världens tuffaste seglingstävling är det ironiskt nog motorn som är båtens viktigaste del.

Citat

Liz Wardley, besättningsmedlem i Team SCA