SCA får högsta betyg i mjukpapperskategorin i Världsnaturfonden WWF:s Environmental Paper Company Index 2011

Report this content

SCA, ett globalt hygienföretag och ägare av varumärken som Tork och Edet, har blivit högst rankat i den övergripande kategorin Mjukpapper samt i kategorin Ansvarsfullt fiberinköp i Världsnaturfonden WWF:s Environmental Paper Company Index (EPI) 2011.

SCA får beröm för sin öppenhet och för hur bolaget redovisar information om sin miljöprestanda:

­- Genom att tillåta utvärdering av sin miljödata visar SCA att de tar sitt miljömässiga och sociala ansvar på allvar, säger Emmanuelle Neyroumande, som arbetar med globala skogs- och pappersfrågor på WWF International.

- Den här utmärkelsen är en bekräftelse på att våra långvariga hållbarhets- och inköpsstrategier och vårt bidrag för att möta de globala utmaningarna erkänns och är på rätt kurs. SCA är stolt över att ha rankats högst i den övergripande kategorin Mjukpapper samt i kategorin Ansvarsfullt fiberinköp i Världsnaturfonden WWF:s Environmental Paper Company Index 2011. Vi avsätter många interna resurser för att kontinuerligt förbättra effekter som leder till minskad miljöpåverkan. Detta kommer att motivera våra anställda ytterligare för att göra stegvisa förändringar när det gäller hållbarhet, säger Sune Lundin, chef för AFH Professional Hygiene Europe inom SCA.

Världsnaturfonden WWF lanserade den andra WWF Environmental Paper Company Index 2011, en rankning av pappersproducenter och deras globala miljömässiga fotavtryck. I denna indexomgång har 19 globalt betydande tillverkare av finpapper, mjukpapper och förpackningar granskats av WWF, på centrala miljöområden så som fiberursprung från välskötta skogar, rena produktionsprocesser och offentlig rapportering.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Jenny Logenius, Jenny Logenius, Regional Brand Manager, Tork

E-post: jenny.logenius@sca.com Mobil +46 70 306 96 06

Om SCA
Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och producerar personliga hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och sågade trävaror. Produkterna säljs i cirka 100 länder. SCA har många välkända varumärken, av vilka TENA och Tork är globala. Omsättningen 2011 var 106 miljarder kronor (11,7 miljarder euro). SCA har omkring 43 000 anställda. Mer information på  www.sca.com

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien och rengöring för professionella hygienutrymmen, sjukvård, livsmedelshantering och industri. Tack vare vår förståelse för kundens behov och vår specifika kunskap om hygien och hållbarhet är Tork marknadsledande inom många segment och samarbetar med verksamheter i över 80 länder. Tork är ett globalt varumärke som ingår i SCA:s portfölj.
För mer information om senaste nyheter, gå till: www.tork.se

Taggar: