• SCA/

SCA investerar drygt 800 MSEK i mjukpapper och förbättrat tidningspapper

SCA investerar 460 MSEK i uppgradering av en mjukpappersmaskin i USA. Beslut har även fattats om ombyggnation av en pappersmaskin i Ortviken för tillverkning av förbättrade tidningspapperskvaliteter. Investeringen uppgår till 350 MSEK.

För att möta efterfrågan på premiumprodukter på den amerikanska marknaden har SCA beslutat att investera i en uppgradering av en befintlig mjukpappersmaskin. Maskinen har idag en kapacitet på 70 000 årston, vilket förblir oförändrat. Driftstart beräknas till årsskiftet 2012/2013.

En tidningspappersmaskin i Ortviken i Sundsvall ska byggas om för att kunna producera förbättrade tidningspapperskvaliteter. Maskinens kapacitet är idag 245 000 årston, vilket kommer att öka marginellt i och med att papper med högre ytvikt kan produceras med oförändrad hastighet. Samtidigt utökas kapaciteten för massablekning och vattenrening.

Driftstart för den ombyggda maskinen i Ortviken beräknas till tredje kvartalet 2013.

Stockholm den 1 september, 2011

Petter Tiger, medierelationer, 08-788 53 62
Jessica Ölvestad, investerarrelationer, 08-788 52 82

Notera
Informationen är sådan som SCA ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 september klockan 8.30.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och producerar personliga hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och sågade trävaror. Produkterna säljs i cirka 100 länder. SCA har många kända varumärken, av vilka TENA och Tork är globala. Omsättningen 2010 var 107 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). SCA har omkring 45.000 anställda. Mer information på www.sca.com