• SCA/

SCA startar skogsäventyret ”Kalla Champs” med Charlotte Kalla

SCA startar nu skogsäventyret ”Kalla Champs” för barn och unga tillsammans med skidstjärnan Charlotte Kalla. Syftet är att få fler barn och unga att komma ut i skog och natur på ett lekfullt och lustfyllt sätt. Initiativet grundar sig i övertygelsen om skogens kraft och dess positiva påverkan på hälsan.

Idrottslag från hela landet, med ungdomar 10-13 år, kan delta genom att bidra med sitt bästa träningstips från skogen. Fyra bidrag kommer väljas ut av en jury och går vidare till sluttävlingen ”Kalla Champs” i Sundsvall i maj 2020. Där kommer lagen mötas i en spännande poängjakt, under ledning av Charlotte Kalla, där list, kämpaglöd och laganda blir nyckeln till framgång. Förutom äran får det vinnande laget 30 000 kr till lagkassan.

– Vi värnar om skogen i allt vi gör, därför känns det extra kul att satsa på skogsäventyret Kalla Champs tillsammans med Charlotte Kalla. Vi båda drivs av skogens kraft och hoppas nu på att inspirera fler att ta vara på allt som naturen och skogen erbjuder, säger Johanna Gbenplay, varumärkeschef på SCA.

Charlotte Kalla har alltid haft en nära relation till naturen då hon ofta tränar där och kallar skogen för sitt kontor. Nu vill hon att tävlingen ska göra så att fler barn och ungdomslag börjar se skogen som en plats både för uppladdning och nedvarvning.

– Jag vet själv hur bra jag mår av att vistas i naturen, det är min arbetsplats. Det är inte bara ett ställe där jag kan röra på mig, det är också en plats att varva ner, där jag verkligen kan hitta lugnet. Studier visar att fler lider av exempelvis stress, depression och psykisk ohälsa, speciellt barn. Det här är en fråga jag verkligen brinner för och därför känns det viktigt att nu få starta det här projektet. Förhoppningsvis kommer det göra så att fler barn och unga kommer ut i naturen och mår bättre, säger Charlotte Kalla.

Så här går tävlingen till:

• Klubbar och idrottslag med barn/ungdomar 10-13 år har möjlighet att delta.
  • Klubbarna och idrottslagen anmäler sig till tävlingen genom att skicka in sitt mest inspirerande och kreativa träningstips från skogen via https://kallachamps.se
  • Fyra lag väljs ut av en jury mars 2020.
  • De utvalda lagen möts i en spännande sluttävling i Sundsvall 9-10 maj 2020, Tävlingsledare är Charlotte Kalla.
  • Vinnaren av ”Kalla Champs” får förutom äran också 30 000 kr till lagkassan. Övriga deltagande lag får 10 000 kr var till lagkassan.

För ytterligare information, kontakta: Johanna Gbenplay, varumärkeschef SCA, tel. 072 352 71 60
eller Torbjörn Nordvall, kontakt för Charlotte Kalla, tel. +47 907 154 22

Kärnan i SCAs verksamhet är skogen, Europas största privata skogsinnehav. Kring denna unika resurs har vi byggt en välutvecklad värdekedja baserad på förnybar råvara från våra egna och andras skogar.
Vi erbjuder papper för förpackningar och tryck, massa, trävaror, förnybar energi, tjänster för skogsägare och
effektiva transportlösningar.
Skogsbolaget SCA hade 2018 ca 4 000 anställda och en försäljning på 18,8 miljarder kronor.
SCA grundades 1929 och har sitt huvudkontor i Sundsvall. För mer information, besök www.sca.com

Taggar:

SCA