Svenska tillväxtföretaget Scalado gör genombrott i USA

Report this content

Svenska tillväxtföretaget Scalado gör genombrott i USA – sluter sitt största strategiskt viktiga avtal med världens största chiptillverkare, Qualcomm Incorporated

Scalado fortsätter expandera i framförallt Nordamerika och etablerar bättre förutsättningar för fortsatt expansion i samband med avtalet med Qualcomm. Scalados bildbehandlingsteknik finns sedan tidigare i över en halv miljard mobiltelefoner. Avtalet med Qualcomm innebär att Scalados patenterade bildbehandlingsteknik kommer finnas i Qualcomms mobilplattformar över hela världen. ”För oss på Scalado betyder det mycket viktiga partnerskapet med Qualcomm att vi utökar våra befintliga marknader ytterligare tillsammans med ett av de ledande bolagen inom mobilbranschen”, säger Fadi Abbas CMO/CSO och grundare av Scalado. Qualcomms samarbetspartners kommer nu kunna ta del av nästa generations bildhanteringsteknik från Scalado som exempelvis Zero Shutter Lag och TimeWarp. Trenden inom mobil bildhantering går mot 8M-12 megapixlar i kameramobiler, vilket kräver en snabb och kraftfull teknik för att ta, hantera och editera högupplösta bilder, snabbt och enkelt. ”Qualcomm fokuserar på att kontinuerligt ge sina kunder tillgång den senaste tekniken inom chip-lösningar och leverera en den bästa lösningen för mobilanvändare”, säger Jason Bremner på Qualcomm CDMA Technologies. ”Vårt samarbete med Scalado gör att vi kan erbjuda en funktionalitet i kameramobiler som tidigare inte varit möjlig att uppnå”. Qualcomm och Scalado visar upp nästa generations bildhantering på Mobile World Congress i Barcelona (15-18 februari)