Barnens klassiker från SVT på DVD: Bondgården och Majken

Hur går det till på en riktig bondgård? Följ med till BondgårdenBolibompa-serien för alla barn som älskar djur & stora maskiner!
Majken utspelar sig i Småland i slutet av krigets 40-tal, och handlar om den tioåriga Majken och hennes familj.

Bondgården
Bolibompa-serien för alla barn som älskar djur & stora maskiner!

Hur går det egentligen till på en bondgård?
Hur mjölkar man en ko? Och hur kör man en skördetröska?
I den av både stora och små mycket uppskattade Bolibompa-serien BONDGÅRDEN får vi följa med bonden Åse Pettersson Borg i hennes arbete, allt  ifrån vårbruket till höstplöjningen, vi träffar kor, kalvar, får, kaniner och kattungar. Vi får också följa med på hästläger och se hur det går till när man klipper klövarna på en ko! Serien är filmad under ett helt år av Johan Anderblad.
Släpps på 1-disc dvd den 11 april, speltid ca 60 min. Produktionsår 2011.

Majken
Småland i slutet av krigets 40-tal. Här bor Majken tillsammans med sina två småsyskon och sina föräldrar. Majken är en mycket fantasifull och påhittig tioåring som alltid är full av upptåg och idéer. Ibland lite väl fantasifull...Men Majken är också en modig flicka med stor integritet, som ofta får ta mycket eget ansvar när problemen i familjen tornar upp sig.
Släpps på 1-disc dvd den 11 april, speltid ca 120 min. Produktionsår 1995. I rollerna bl a Malin Bergström, Veter Viitanen, Johan H:son Kjellgren, Bergljot Arnadottir, Harriet Andersson, Robert Gustafsson och Carina Lidbom. Regi: Anders Granström.

Högupplöst material för DVD finns på www.scanbox.com
(inloggning film/presse, välj GO och sedan svensk flagga - sök på titel)

Karin Larsdotter
Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray
Mobil 070-564 02 09, e-post karin@quicksandpr.com

Om Scanbox Vision Entertainment AB
Scanbox Vision Entertainment AB är det nya namnet på det som tidigare var filmdelen av PAN Vision AB och dvd/bd-delen av Scanbox Entertainment AB. Scanbox uppköp av PAN Visions filmdel gör bolaget till den tredje största lokala aktören på den nordiska marknaden.

Scanbox Vision Entertainment AB. Box 1150, 501 11 Borås. Tel 033-44 25 00. www.scanbox.com

Barnens klassiker - Bondgården och Majken på DVD.