EN OVÄNTAD VÄNSKAP – Frankrikes största internationella biosuccé genom tiderna!

EN OVÄNTAD VÄNSKAP (Intouchables) har nu gått om Amelie från Montmartre som Frankrikes största internationella publiksuccé någonsin.  Trots mängder av franska biosuccéer genom åren har ingen film tidigare lyckats nå upp till  ”Amélies” rekord som stått sig i hela 10 år.

Olivier Nakaches och Eric Toledanos feelgood-komedi, om en oväntad vänskap mellan en rik rullstolsbunden aristokrat och en småkriminell kille från förorten har redan sålt 23.1 miljoner biljetter i över 50 länder. Under de kommande veckorna är chansen även stor att filmen passerar 25 miljonersstrecket i antal besök, då filmen snart får premiär i länder som Storbritannien, Australien och Skandinavien.

EN OVÄNTAD VÄNSKAP har hittills spelat in 364,13 miljoner dollar varav 166,12 miljoner bara i Frankrike, och är i Tyskland årets mest framgångsrika film.

I Sverige har EN OVÄNTAD VÄNSKAP premiär den 21 september på närmare 70 biografer. Den 18 september genomförs även en av Sveriges största förhandsvisningar då filmen visas i samarbete med SF:s Bioklubben på biografer över hela landet.

Originaltitel: Intouchables
Regi: Olivier Nakache, Eric Toledano
I rollerna: Francois Cluzet, Omar Sy, Anne Le Ny
Genre: Dramakomedi
Längd: 112 min
Svensk biopremiär: 21 september 2012

Presskontakt:
Caroline Ljungberg
carolinel@scanbox.com
www.scanbox.com
www.facebook.com/scanboxsverige

För rörligt material: www.clipsource.se/p/scanbox/

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.