Eva Rydberg i Fredriksdalsteaterns populära folklustspel Kärlek och lavemang & Viva la Greta - på dvd 6 juni

Fredriksdalsteatern är tummelplatsen för sommarens svenska folklustspel - en sommartradition som drar större publik för varje år.  Eva Rydberg är en av vårt lands mest mångsidiga och folkkära artister, som roat oss i över 50 år. De senaste 17 åren har hon gjort Sommartradition på Fredriksdalsteatern till en stor succé. Den 6 juni släpps två av publikfavoriterna på dvd: fjolårets föreställning Viva la Greta och en av de mest efterfrågade, från 2001; Kärlek och lavemang.

Eva Rydberg har genom åren med stor framgång varvat klassiska komedier med nyskrivna lustspel i Nils Poppes anda. Fyra år i rad har hon blivit vald till "Årets TV-underhållare" av Expressens läsare.  Fredriksdalsteatern har 65000 besökare varje säsong och föreställningarna visas även av SVT varje trettondagsafton, med rekordpublik på uppåt 3,5 miljoner tittare.

Viva la Greta
En hyllning till 60-talets flower power-kultur och rebelliska popmusik. Fjolårets föreställning, skriven av Åke Cato och Mikael Neumann, är inspirerad av musikalen "Hair".
Eva Rydberg samsas om scenen med gästande huvudrollsinnehavare Magnus Härenstam och Ola Forssmed. SVT:s sändning på trettondagsafton sågs av 1,5 miljoner.

Den gamla 30-talsstjärnan Greta Mohlin och hennes betjänt Jean bebor ett slott som ständigt behöver renoveras. Under åren har hon lurat en rik svenskamerikan, Allan, att skicka pengar till deras många barn - som Allan tror att Greta fött och fostrat. Nu kommer Allan på besök för att träffa sin avkomma och Jean får till uppgift att spela dem alla sex. Under tiden bestämmer sig ett färgglatt hippiekollektiv för att ockupera slottet...

1-disc dvd, speltid ca 120 minuter. Prod.år 2011. Medverkande: Magnus Härenstam, Eva Rydberg, Jan Johansson, Ola Forssmed, Birgitta Rydberg m fl.

Kärlek & Lavemang
En av de roligaste tolkningarna av Moliéres "Den inbillade sjuke" någonsin, i bearbetning av Hans Bergström och Adde Malmberg. 2001 års föreställning är en av de mest efterfrågade på Fredriksdalsteatern.

Det är 1700-tal. På Fredriksdals herrgård bor en äldre dam vid namn Elvira Krank (Eva Rydberg) som enligt henne själv är mycket sjuk. Hennes inte helt genomärlige man Claes-Rutger (Jan Modin) instämmer friskt. Han har, kan hända, något i kikaren. Elviras husjungfru Petronella (Pernilla Wahlgren) vet dock mer än väl att frun bara låtsas och hon drar sig inte för att säga det heller. Elvira vill gifta bort sin dotter Sofia (Birgitta Rydberg) med doktor Lungholms (Thomas Ungewitter) son Nikodemus (Håkan Brinck), så att han kan ta hand om blivande svärmor. Men dottern är kär i en annan yngling, Örjan (Linus Wahlgren), så nu gäller det att övertyga Elvira om att hon inte alls är sjuk!

1-disc dvd, speltid ca 120 min. Prodår 2001. Medverkande: Eva Rydberg, Jan Modin, Pernilla Wahlgren, Birgitta Rydberg, Thomas Ungewitter, Håkan Brinck, Linus Wahlgren m fl.

Ännu mer folklustspel från Fredriksdalsteatern på DVD!

Sedan tidigare finns följande föreställningar utgivna på dvd: Gröna hissen, Hemvärnets glada dagar, Rabalder i Ramlösa, Herrskap och Tjänstehjon och Den stora premiären.

Mer information om Eva Rydberg och föreställningarna på Fredriksdalsteatern finns på www.evarydberg.se

Högupplöst material för dvd, trailer m m finns på www.scanbox.com
(inloggning film/presse, GO, välj svensk flagga).

Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray

Scanbox Vision Entertainment AB. Box 1150, 501 11 Borås. Tel 033-44 25 00. www.scanbox.com