Kommissarie Banks - nu kommer succéfilmerna från SVT på DVD

I denna brittiska deckarserie från BBC möter vi den egensinnige och lite småtjuriga kriminalkommissarien Alan Banks (Stephen Tompkinson) och den envisa och eldfängda polisen Annie Cabbot (Andrea Lowe), som tillsammans löser hemska och svårlösta fall i det idylliska Yorkshire Dales. Dessa tre fristående delar har dragit miljonpublik i SVT under våren. Serien är baserade på författaren Peter Robinsons mångfaldigt prisade och bästsäljande böcker.

Playing with fire (En lek med elden)på dvd 4 juli
Flera personer i samhällets utkant omkommer i anlagda bränder och Banks och hans kolleger har till en början svårt att se något samband mellan mordbränderna. Efterhand nystas dock en härva med kopplingar till konstvärlden upp och utredningen utsätter Banks för större personlig fara än någon av hans tidigare utredningar gjort.
1-disd dvd, speltid ca 90 min.

Friend of the devil (I djävulens sällskap) på dvd 1 augusti
En rullstolsbunden kvinna hittas mördad vid havet och Annie Cabbot kopplas in på fallet. Samtidigt, i Eastvale, upptäcks en ung flicka våldtagen och dödad. Alan Banks börjar snart  hitta ledtrådar som tyder på en och samma mördare. Nu måste Cabbot och Banks lägga sitt trassliga privatliv åt sidan för att med gemensamma krafter hitta mördaren. Ytterligare ett mord lamslår Banks team, men när pusselbitarna börjar falla på plats inser Banks att det kanske redan är för sent att rädda nästa offer.
1-disc dvd, speltid ca 90 min.

Cold is the grave (Kall som graven) på dvd 5 september
Alan Banks får överraskande i uppdrag att söka upp polismästare Jimmy Riddles försvunna dotter, Emily. Polismästaren har politiska ambitioner och är den man som en gång sagt sig vara fast besluten att sätta punkt för Banks karriär inom polisen. Spåren leder till London, in i en värld av droger, sex och kriminalitet, en värld där allt kan köpas för pengar. Men när ytterligare ett bestialiskt mord inträffar börjar Banks med stigande motvilja förstå att trådarna leder tillbaka till familjen Riddle. Mörka hemligheter från det förgångna, pengar och maktbegär - och katastrofen är ett faktum.
1- disc dvd, speltid ca 90 min.

Tidigare finns även Ondskans spår utgiven på dvd .

Karin Larsdotter
Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray
Mobil 070-564 02 09, e-post karin@quicksandpr.com

Om Scanbox Vision Entertainment AB
Scanbox Vision Entertainment AB är det nya namnet på det som tidigare var filmdelen av PAN Vision AB och dvd/bd-delen av Scanbox Entertainment AB. Scanbox uppköp av PAN Visions filmdel gör bolaget till den tredje största lokala aktören på den nordiska marknaden.

Scanbox Vision Entertainment AB. Armbågavägen 3, 506 30 Borås. www.scanbox.com

Kommissarie Banks - succéfilmerna från SVT nu på DVD