Nyheter på dvd från Folkets Bio i oktober

Den 17 oktober släpps tre av Folkets Bios rosade och omtalade filmer på dvd. Den gripande dokumentären För dig naken om konstnären Lars Lerins kamp för att hitta kärleken, det prisbelönade franska dramat Tomboy om flickan Laure som en sommar får vara en av grabbarna och så den fina barnfilmen Linnéa i målarens trädgård som är baserad på de älskade barnböckerna av Christina Björk.

För dig naken
Gripande och närgånget porträtt av Lars Lerin, en av nordens mest framgångsrika konstnärer. En hudlös och nära skildring om svårigheten att träffa någon och att verkligen bli kär igen efter brustet hjärta och många år av alkoholmissbruk. Efter mängder av kontaktannonser och blinddates träffar han till slut Manoel Marques (Junior) från Brasilien. Filmen blev en stor publiksuccé på bio och hyllades unisont av kritikerkåren. Vann priset för bästa svenska dokumentär på Göteborg Film Festival 2012.

En film av Sara Broos.

"Bland det finaste jag sett. Naknare, ärligare, mänskligare, räddare kärlek finns inte på film. SE!"  - Bob Hansson.

1-disc dvd & vod, speltid ca 74 min. Genre: dokumentär.

Tomboy
Prisbelönad och kritikerrosad film, om 10-åriga Laure som tillsammans med sin familj flyttar till ett nytt ställe där alla tror att hon är en pojke. Och hon låter dem tro det - det här sommarlovet är hon Michael med sina nya kompisar, hon är en av grabbarna. Men ett sommarlov varar inte för evigt och till slut måste kanske sanningen ändå komma fram.

En film av Celine Sciamma.

"Magiskt skådespeleri" - Aftonbladet, 5 plus.
"En av de absolut mest tonsäkra barndomsskildringar jag sett på länge."
- Kulturnytt.

1-disc dvd & vod, speltid ca 84 min. Genre: drama.

Linnea i målarens trädgård
Älskade barnboksklassiker - nu som film. Baserad på de välkända barnböckerna av Christina Björk. Linnea i målarens trädgård finns med på Världsbibliotekets lista över de 50 bästa barnböckerna.

Linnéa har varit i Paris tillsammans med sin granne Blomkvist! Och i målaren Claude Monets trädgård! Äntligen fick hon stå på den lilla japanska bron som finns med på så många tavlor. Följ med dit!

En film av Lena Anderson och Christina Björk.

1-disc dvd & vod, speltid ca 30 min.

Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Blu-ray

Scanbox Vision Entertainment AB. Armbågavägen 3, 506 30 Borås. www.scanbox.com