Rekordstark öppning för PALME

Närmare 20 000 personer begav sig till biograferna för att se filmen PALME som hade premiär i helgen. Det är den starkaste öppningen för en svensk dokumentär under en premiärhelg sedan SFI började föra fullständig statistik 2001.

I fredags hade Kristina Lindström och Maud Nycanders film PALME premiär på 102 biografer över hela landet och kommer att gå upp på ytterligare 8 biografer den här veckan.  Det är den största biolanseringen av en dokumentärfilm i Sverige genom tiderna. Efter premiärhelgen är det nu även klart att antalet besökare som såg filmen är rekordhögt. Närmare 20 000 (19 903) personer tog sig till biograferna för att se filmen om en av vår tids främsta politiker under öppningshelgen. Därmed tog sig PALME in som fyra på biotoppen endast slagen av storfilmer som ”Modig”, ”Hamilton 2 - Men inte om det gäller din dotter”  och ” Resident Evil – Retribution”. Det är den starkaste öppningen för en svensk dokumentär sedan SFI började föra detaljerad statistik 2001.

Filmen PALME berättar både om familjefadern Olof och om politikern Palme men även om det gamla och nya Sverige. Regissörerna väver samman unika bilder från SVT:s arkiv med familjens privata super8-filmer, aldrig tidigare visade offentligt. Palmes historia berättas av de som stod honom närmast, både i och utanför politiken.

Regi: Kristina Lindström och Maud Nycander
Produktion: B-reel
Producenter: Fredrik Heinig och Mattias Nohrborg
Klippare: Niels Pahg Andersen, Andreas Jonsson och Hanna Lejonqvist
Musik: Benny Andersson
Distribution: Scanbox
Biopremiär: 14 september 2012

Presskontakt:
Caroline Ljungberg
carolinel@scanbox.com
www.scanbox.com
www.facebook.com/scanboxsverige

För rörligt material: www.clipsource.se/p/scanbox/

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.