The Artist vinner de tyngsta priserna på Oscarsgalan och Meryl Streep får Oscar för sin roll som Margaret Thatcher i Järnladyn!

I natt gick den 84:e upplagan av Oscarsgalan av stapeln och kvällens stora vinnare blev förhandstippade The Artist som tog hem hela 5 statyetter i kategorierna Bästa Film,  Bästa regi,  Bästa manliga huvudroll, Bästa kostym och Bästa originalmusik.  Järnladyn belönades med  2 Oscar där Meryl Streep fick sin tredje Oscar för sin övertygande rolltolkning av Margaret Thatcher.  Järnladyn belönades också för Bästa smink. Bästa manus tilldelades Woody Allen för den originella och romantiska Parisskildringen Midnatt i Paris.

The Artist fortsätter sitt segertåg genom världen med att ta hem 5 Oscars i följande kategorier:

Bästa film - Thomas Langmann, Producent

Bästa regi - Michel Hazanavicius

Bästa manliga huvudroll - Jean Dujardin

Bästa kostym - Mark Bridges

Bästa originalmusik - Ludovic Bource

The Artist som är något så ovanligt som en svart-vit stumfilm hyllas världen över och har tidigare belönats med bland annat 7 Bafta Awards och 3 Golden Globes, och nu senast i helgen med 6 Cesar och 4 Spirited Awards. Framgångarna för The Artist visar att det varken behövs tal eller specialeffekter för att trollbinda publiken. Detta i en tid som främst präglas av tekniska framsteg och digitalisering. I Frankrike har filmen varit så efterfrågad att man tre månader efter ordinarie premiär åter lanserat den på bio och lockat en ny publik. Filmen har svensk biopremiär den 9 mars.

JÄRNLADYN –  belönas med 2 Oscars

Meryl Streep belönades med en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för sin tolkning av Margaret Thatcher i Järnladyn. Därmed tog hon hem sin tredje Oscarstatyett efter att ha varit nominerad ofattbara 17 gånger totalt. Järnladyn belönades också för bästa smink. Filmen som hade svensk premiär 3 februari har setts av över 125.000 personer och fortsätter att locka både anhängare och motståndare till den kontroversiella ledaren till biograferna.

Synopsis The Artist

Hollywood 1927. George Valentin är stumfilmens superstjärna, vars popularitet inte vet några gränser. Peppy Miller är en ung skådespelerska, som försöker få sitt genombrott i den glamourösa, men stumma, filmvärlden. Med lite tur och mycket skicklighet lyckas Peppy få en roll i Georges kommande film och tycke uppstår dem emellan. När ljudfilmen gör sitt intåg i Hollywood skiljs deras vägar dock åt och plötsligt är rollerna ombytta. Peppy är den stora stjärnan och George glöms bort. Ödet vill dock att deras vägar korsas igen.

Bilder och mer info om The Artist: http://weinsteinco.com/sites/the-artist/

Trailer till The Artist: http://www.clipsource.se/a/crIEHuEm3HCz6KX_yuFH3g/

Trailer till Järnladyn http://www.clipsource.se/a/XoNJQUnOwaWmmQpWZbPIWQ/?rand=94210&return=true

Presskontakt:
Kristina Pesznecker
kristinap@scanbox.com

Caroline Ljungberg
caolinel@scanbox.com

www.scanbox.com
www.facebook.com/scanboxsverige

För rörligt material: www.clipsource.se

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.