The Lady - på dvd, blu-ray och vod 12 september

Kampen för Burma blev hennes öde. Detta är historien om Aung San Suu Kyi.

Vad driver henne att riskera allt? Aung San Suu Kyi - The Lady - är politiker, fredspristagare och en av världens mest välkända politiska fångar. För drygt ett år sedan släpptes hon fri från en sammanlagt 15 år lång husarrest och hon fortsätter idag sin oförtröttliga kamp mot diktaturen i Burma.  Hon tilldelades Nobels fredspris 1991 och kunde först i år resa till Oslo och personligen ta emot priset.

She is a hero of mine and a source of inspiration for all who work to advance basic human rights in Burma and around the world.
Barack Obama.

I filmen får vi följa Aungs livsval mellan en fortsatt kamp i Burma och att lämna sin svårt sjuke make med sönerna hemma i England. I fokus står kärlekshistorien om Aung San Suu Kyi och henne man Michael Aris, ett par som offrade sin egen lycka för ett större sammanhang. Trots avstånd, lång separation och en hänsynslös regim som gjorde sitt yttersta för att krossa dem, stod deras kärlek sig stark.

En film av Luc Besson. I rollerna bl a Michelle Yeoh (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Tomorrow Never Dies) och David Thewlis (War Horse, Harry Potter).

Produktinformation:

Speltid:             2 h 12 min
Genre:               Drama
Prod.år:            2011

Extramaterial på dvd/bd:     Making Of

Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray

Scanbox Vision Entertainment AB. Armbågavägen 3, 506 30 Borås. www.scanbox.com

Snabbfakta

The Lady - på dvd, bd & vod 12 september. Kampen för Burma blev hennes öde. Detta är historien om Aung San Suu Kyi.