TITANIC 100-årsdagen: ny dramaserie, dokumentärer & en klassiker på DVD

Den 12 april 2012 är det 100 år sedan det "osänkbara" lyxfartyget Titanic krockade med ett isberg och tog med sig nästan 1500 människor ner i djupet. Än idag fascineras vi av historien och med anledning av 100-årsminnet släpps tre olika Titanic-utgåvor på DVD.

Titanic - ny dramaserie av Downton Abbeys manusförfattare Julian Fellowes

En resa - en hel värld av aldrig berättade historier

SVT vann dragkampen om denna omtalade och påkostade miniserie, som kommer att sändas under påskhelgen. Den 18 april kommer den ut på dvd och bluray. Manusförfattaren Julian Fellowes är bl a Oscarbelönad för manuset till  Robert Altmans Gosford Park och han har skrivit manuset till TV-serien Downton Abbey. En röd tråd i Fellowes välskrivna manusförfattande är utgångspunkten från tjänstefolkets levnadsvillkor kontra herrskapets i en svunnen storhetstid och Titanic utlovar en ny infallsvinkel än i tidigare dramatiseringar. Titanic består av fyra episoder fyllda av action, mystik och romantik. Historien berättas genom ögonen på olika karaktärer från hela det sociala spektrumet på fartyget, och vi får en fascinerande inblick i en värld anno 1912 och de händelser som ledde fram till katastrofen.

DVD/BD  innehåller även extramaterial i form av bakomfilmerna  Making Of , Words of the Titanic, The curse of the Titanic Sisters och Birth of a legend, samt kommentarspår. Släpps på dvd (2-disc) och bluray den 18 april. Speltid ca 3 timmar. Genre: drama, TV-serie.

Pressbilder ur serien, packshot och trailer finns på www.scanbox.com (film/presse, GO, välj svensk flagga).

Tre National Geographic-dokumentärer om RMS Titanic

Natten till den 12 april 1912 sjönk Titanic på sin jungfruresa. RMS Titanic var det osänkbara skeppet och katastrofen var chockerande. 1495 av 2207 personer ombord följde med i djupet. Än idag fascineras vi  av detta världens mest kända passagerarfartyg och förfasas över hennes tragiska öde. National Geographics Titanic Collector's box innehåller hela tre dokumentärer som täcker varje aspekt av händelsen och Titanics historia, inklusive århundradets mest kända undervattensexpedition, där vi 73 år efter förlisningen får se de första bilderna av det sjunkna fartyget på 3810 meters djup.

Släpps som DVD-box med 3 discar den 4 april, speltid ca 150 min.  Packshot finns på www.scanbox.com (film/presse, GO, välj svensk flagga).

Titanics undergång /A Night To Remember

The Greatest Sea Drama of all time

Klassiskt drama från 1958, bl a belönad med en Golden Globe. Bygger på boken skriven av Walter Lord och producerad av William MacQuitty, som själv var med och såg sjösättningen av Titanic.  DVD:n innehåller även en bakom-film, bl a intervjuas MacQuitty och Walter Lord, samt en dokumentär historiefilm om Titanic, Londonpremiären 1958 och original-biotrailers.

Släpps på dvd den 18 april. Speltid ca 118 minuter.

Pressbilder ur filmen samt packshot finns på www.scanbox.com (film/presse, GO, välj svensk flagga).

Karin Larsdotter
Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray
Mobil 070-564 02 09, e-post karin@quicksandpr.com

Om Scanbox Vision Entertainment AB
Scanbox Vision Entertainment AB är det nya namnet på det som tidigare var filmdelen av PAN Vision AB och dvd/bd-delen av Scanbox Entertainment AB. Scanbox uppköp av PAN Visions filmdel gör bolaget till den tredje största lokala aktören på den nordiska marknaden.

Scanbox Vision Entertainment AB. Box 1150, 501 11 Borås. Tel 033-44 25 00. www.scanbox.com

Titanic: 100-årsdagen. Ny dramaserie, dokumentärer och en klassiker på DVD.