Två Woody Allen-filmer till Sverige i sommar!

Nu står det klart att Woody Allens nya film To Rome With Love får biopremiär den 24 augusti och den svenska titeln blir Förälskad i Rom. Den 29 juni är det även biopremiär för den första dokumentären som någonsin gjorts om den legendariske filmskaparen, av den Emmy-belönade regissören Robert B. Weide.

Med FÖRÄLSKAD I ROM fortsätter Woody Allen sin filmiska resa genom Europas huvudstäder. Efter succéfilmer som Oscarsbelönade MIDNATT I PARIS och VICKY CHRISTINA BARCELONA har nu turen kommit till romantiska Rom. FÖRÄLSKAD I ROM är en hyllning till staden där filmen spelades in förra sommaren och handlingen kretsar kring fyra parallella historier. Vi får följa en man och hans fru som reser till Rom för att närvara vid deras dotters italienska bröllop, en man kallad Leopoldo som blir förväxlad med en filmstjärna, en arkitekt från Kalifornien på besök i staden med några vänner, samt två nygifta som åker till Rom för att hälsa på några släktingar men istället villar bort sig i staden. I rollerna ser vi Alec Baldwin, Roberto Bnigni, Penelope Cruz, Judy Davis, Jesse Eisenberg, Greta Gerwig och Ellen Page.

FÖRÄLSKAD I ROM har svensk biopremiär 24 augusti.

Bilder från filmen:

I dokumentären om Woody Allen skildras den berömde regissörens liv och kreativa process för första gången på film. Regissören Robert B. Weide, mest känd som regissören bakom TV-succén Simma Lugnt Larry, fick följa Allen i över ett och ett halvt år för att skapa den ultimata filmbiografin. Med utgångspunkt i Allens barndom spänner dokumentären över hela hans karriär, från tiden som manusförfattare och ståuppkomiker i TV till den högproduktiva filmskapare han är idag med i genomsnitt en film bakom sig per år, de senaste fyrtio åren. Weide följer Allen på inspelningsplatsen, i hans hem, i klipprummet och till hans barndoms platser i Brooklyn. Genom ett stort antal intervjuer med skådespelare, andra filmskapare och nära vänner ges ny insikt i en av vår tids främsta regissörers liv och verk.

Dokumentären om Woody Allen har svensk biopremiär 29 juni

Läs mer om dokumentären här:

Presskontakt:
Caroline Ljungberg
carolinel@scanbox.com
www.scanbox.com
www.facebook.com/scanboxsverige

För rörligt material: www.clipsource.se/p/scanbox/

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.