Brittiska kriminalserier - nyheter på DVD i april

Vi får aldrig nog av brittiska kriminalgåtor!
Från Sir Arthur Conan Doyles och Agatha Christies odödliga mysterier till nutida, moderna hårdkok:
den 4 april kommer flera spännande säsongsnyheter i konceptet BRITISH CRIME ut på DVD.

Vera
En ny deckardrottning gör entré. Brenda Blethyn, Oscarnominerad och Golden Globe-vinnare som vi bland annat känner igen från Stolthet & Fördom, Saving Grace och Försoning,  gör rollen som DCI Vera Stanhope i denna nyproducerade ITV-serie. Baseras på böckerna skrivna av Anne Cleeves. Serien har visats i TV4.

Kriminalinspektör Vera Stanhope på Newcastlepolisen är en erfaren, för att inte säga lysande, morddetektiv som drivs lika mycket av sin vilja att lösa mordfall som av sina egna demoner. Hon är en ensamvarg med en vass tunga, skarp slutledningsförmåga och ett stort mod. Tillsammans med vapendragaren Joe Ashworth (David Leon) kämpar hon för att fånga mördarna.
1:a säsongen, 2-disc dvd. Speltid ca 360 min.

Kiss of Death

Miniserie från BBC som visats i Viasat Crime, från skaparna bakom Waking the Dead och med Louise Lombard (Huset Eliott, CSI), Lyndsey Marshal (Rome, Timmarna) och Danny Dyer (Human Traffic) i rollerna. 1-disc dvd, speltid ca 90 min.

Unforgiven
Kriminaldrama från BBC i tre delar, prisbelönad med en BAFTA Award och har visats i SVT (med titeln Ont Blod). 1-disc dvd, speltid ca 135 min.

Five Daughters
Flerfaldigt prisbelönad miniserie från BBC, baserad på en sann historia om fem unga kvinnor som mördas i staden Ipswich 2006. 1-disc dvd, speltid 3 x 50 min.

Durham County,  säsong 3

Allt är tillåtet i krig och kärlek, och även så i den lilla brottsdrabbade staden Durham County. Prisbelönad och kritikerhyllad drama-crimeserie med bl a Hugh Dillon (Assault on Precinct 13, Flashpoint) och Michael Nardone (Rome, Taggart) i rollerna. Tredje säsongen, 2-disc dvd.

Scanbox British Crime-bibliotek

Några andra British Crime-titlar som finns ute på dvd är: Above Suspicion- kommissarie Anna Travis, (Spooks), Thorne: Sömntuta, Kommissarie Banks - i ondskans spår, Identity, Cold Blood, Collision, Messiah V The Rapture, The Take, The Adventures of  Sherlock Holmes, Miss Marple, Murphy's lag, Bergerac, Cracker, Taggart och Snobbar som jobbar.

Högupplöst material, trailers m m finns på www.scanbox.com (inloggning film/presse)

Karin Larsdotter
Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray
Mobil 070-564 02 09, e-post karin@quicksandpr.com

Om Scanbox Vision Entertainment AB
Scanbox Vision Entertainment AB är det nya namnet på det som tidigare var filmdelen av PAN Vision AB och dvd/bd-delen av Scanbox Entertainment AB. Scanbox uppköp av PAN Visions filmdel gör bolaget till den tredje största lokala aktören på den nordiska marknaden.

Scanbox Vision Entertainment AB. Box 1150, 501 11 Borås. Tel 033-44 25 00. www.scanbox.com

Taggar:

Brittiska kriminalserier - nyheter på DVD!