Starka dokumentärfilmer från Folkets Bio - aktuella på DVD

Report this content

Vid årets upplaga av Guldbaggegalan prisades dokumentärfilmer som Folkets Bio distribuerar rikligen; dvd-aktuella Black Power Mixtape fick två priser, för musik och klippning och bioaktuella At Night I Fly korades till bästa dokumentärfilm (den kommer ut på dvd innan sommaren). Redan den 15 februari kommer två andra uppmärksammade dokumentärer ut på dvd; Det är upp till dig! och Facing Genocide.

Det är upp till dig!

Omskakande, brännande dokumentär om Lundin Petroleums verksamhet i Sudan och Etiopien, en film av Maj Wechselmann.
Oljebolagen drar nytta av militära övergrepp mot civilbefolkningen, med syfte att rensa oljefälten. Hundratusentals har fördrivits och svält, tortyr och slaveri förekommer i spåren av de militära insatserna. Det var detta som journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson var på väg att undersöka när de greps i Etiopien.
Denna dvd innehåller även extramaterial i form av förfilmen  Martin och Johan  - en film om hur man förvandlar journalister till terrorister.
Speltid ca 80 min. Produktionsår 2011. Se trailer här

Facing Genocide

Ett inträngande porträtt av mannen som gjorde Pol Pots skräckvälde möjligt. Under Röda khmerernas styre dödades 1,7 miljoner människor under knappt fyra år i Kambodja. Khieu Samphan var som statschef Röda khmerernas ansikte utåt. Filmen utforskar hans personlighet och hans nära relation till Pol Pot. Nu sitter Khieu Samphan inspärrad, anklagad för brott mot mänskligheten och för folkmord. Det här är en unik skildring av en före detta ledares sista tid i frihet.  En film av David Aronowitsch och Staffan Lindberg.
Speltid ca 95 min. Produktionsår 2010.  Se trailer här

Pressmaterial för dvd finns här
(Inloggning krävs för åtkomst till högupplöst material, v v kontakta undertecknad)

För recensionsexemplar och ytterligare information kontakta pressansvarig
Karin Larsdotter på Quicksand PR, 070-564 02 09, karin@quicksandpr.com

Karin Larsdotter
Pressansvarig Scanbox Vision, DVD & Bluray
Mobil 070-564 02 09, e-post karin@quickandpr.com

Om Scanbox Vision Entertainment AB
Scanbox Vision Entertainment AB är det nya namnet på det som tidigare var filmdelen av PAN Vision AB och dvd/bd-delen av Scanbox Entertainment AB. Scanbox uppköp av PAN Visions filmdel gör bolaget till den tredje största lokala aktören på den nordiska marknaden.

Scanbox Vision Entertainment AB. Box 1150, 501 11 Borås. Tel 033-44 25 00. www.scanbox.com

Taggar:

Starka dokumentärer från Folkets Bio, aktuella på DVD