Delårsrapport Januari-mars 1999

Delårsrapport Januari-mars 1999 Fortsatt god resultatutveckling - positivt första kvartal Resultatet efter finansiella poster blev för årets första kvartal positivt. Det uppgick till 2 Mkr (-46 exkl Gyproc Group). Marknadsuppgång i Sverige, Polen, Spanien och Portugal samt på de afrikanska marknaderna, stabilt i Finland, Storbritannien och på marknaderna i USA men nedgång i Norge och Danmark. Expansionsinvesteringar i den internationella cementverksamheten. Senaste tolvmånadersresultat efter finansiella poster blev 1.499 Mkr exkl. jämförelsestörande poster. För 1999 väntas - i nuvarande struktur - ett resultat strax över 1998 års nivå (1.476 Mkr exkl. jämförelsestörande poster). Resultaträkning Mkr 3 mån 3 mån 3 mån 1998Senast Helår e 1) 1999 1998 proforma 12 mån 1998 Nettoomsättning 3.552 3.585 3.336 17.527 17.560 Kostnad för sålda varor -2.930 -2.871 -2.713 - - 13.221 13.162 Bruttoresultat 622 714 623 4.306 4.398 Försäljnings- och -595 -672 -622 -2.759 -2.836 administrationskostnader Andelar i 26 17 17 130 121 intresseföretags resultat Övriga rörelseposter, 30 21 24 227 218 netto Jämförelsestörande 600 600 poster Rörelseresultat 83 80 42 2.504 2.501 Resultat från finansiella -81 -101 -88 -405 -425 investeringar (finansiella poster) Resultat efter 2 -21 -46 2.099 2.076 finansiella poster Skatt -7 -3 4 -576 -572 Minoritetens andel i -4 -15 -9 -55 -66 resultat efter skatt Periodens nettoresultat -9 -39 -51 1.468 1.438 Exkl Gyproc Group. Finansnettot har förbättrats med 4% på nettoskuldförändringen. Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år Marknadsöversikt Byggmarknaden har förbättrats i Sverige under det första kvartalet 1999. Det gäller särskilt inom industri- och övrigt husbyggande medan bostads- och anläggningsbyggandet är fortsatt lågt. Cementleveranserna var ca 13% högre än motsvarande period 1998. Även fabriksbetong- och ballastleveranserna låg för perioden på en högre nivå. Premix- och lättklinkervolymerna var i stort sett oförändrade. I Finland påverkades leveranserna av cement, fabriksbetong och ballast negativt av den stränga vintern; särskilt under februari. I mars skedde dock en viss återhämtning och cement- och premixleveranserna blev för kvartalet i stort sett oförändrade jämfört med 1998. Leveranserna inom flertalet övriga produktområden blev något lägre. Marknadsnedgången i Norge har fortsatt och ledde till en minskning i cementleveranserna med 12% jämfört med 1998. Leveransnedgången har varit särskilt påtaglig till offshore- industrin. Fabriksbetong-, ballast- och premixleveranserna blev dock i stort sett oförändrade medan lättklinkerleveranserna sjönk. I Danmark är betongelementleveranserna och premixvolymerna nedåtgående. I Storbritannien var cementleveranserna under det första kvartalet 1% lägre än motsvarande kvartal 1998. På de östeuropeiska marknaderna har leveranserna ökat i Polen medan de gått ned i främst Estland, där igångsättningen av nya byggprojekt minskat. Premixleveranserna till Ryssland har åter kommit igång men de ligger på en lägre nivå än första kvartalet 1998. I södra Europa är byggmarknaderna i Spanien och Portugal starka och såväl premix- som lättklinkerleveranserna har ökat jämfört med 1998. I USA är cementefterfrågan fortsatt hög och totalt sett ligger leveranserna på ungefär oförändrad nivå jämfört med första kvartalet 1998. Det är främst i Florida som cement- och fabriksbetongleveranserna ökat medan de är något lägre på marknaderna i nordöstra USA. I Afrika är byggmarknaden livlig. I Ghana ligger cementleveranserna ca 25% högre än 1998. Även i Togo, Benin och Angola har cementleveranserna stigit. Positivt resultat första kvartalet I nuvarande struktur har Scancem de senaste åren visat negativa resultat för det första kvartalet; underskottet blev dock väsentligt lägre 1998 än tidigare år, en tendens som fortsatt under årets tre första månader. Resultatet efter finansiella poster blev positivt och det uppgick till 2 Mkr (-21). Vid resultatjämförelsen skall noteras att i 1998 års kvartalsresultat ingick Gyproc Group med 38 Mkr. Samtliga affärsområden, utom Castle Cement och Rudus Group, visade bättre resultat. Särskilt påtaglig var resultatökningen i Cement Nordic och Scancem International. Det rullande tolvmånadersresultatet (exklusive jämförelsestörande poster) visar en uppåtgående trend och det blev 1.499 Mkr. Exkluderas det i slutet av 1998 avyttrade Gyproc Group blev uppgångstrenden än mer markant. Koncernens nettoomsättning uppgick till 3.552 Mkr (3.585). Justerat för strukturförändringar är omsättningsökningen 6%. Rörelseresultatet uppgick till 83 Mkr (80). Avskrivningar ingick i rörelseresultatet med oförändrat 328 Mkr. Andelar i intresseföretags resultat, som likaledes ingår i rörelseresultatet, förbättrades och uppgick till 26 Mkr (17). Det är främst det finländska intresseföretaget Parma Betonila som visar bättre kvartalsresultat men även intresseföretagen inom Scancem International går bättre 1999. Resultatet från finansiella investeringar (finansnettot) blev -81 Mkr (-101). Förbättringen beror på lägre räntebärande nettoskuld och minskad andel lån i utländsk valuta. Räntabiliteten på det sysselsatta kapitalet har för den senaste tolvmånadersperioden beräknats till 13,4% (helår 1998 exkl. jämförelsestörande poster: 14,1%). Räntabiliteten på eget kapital efter skatt blev 12,5% (helår 1998 exkl. jämförelsestörande poster: 12,3%). Affärsområdena Cement Nordic - påtaglig resultatförbättring Resultatet efter finansiella poster blev för det första kvartalet 1999 påtagligt bättre än motsvarande kvartal 1998. Det uppgick till 67 Mkr (50). Cementrörelsen i Sverige förbättrade sitt resultat till följd av volymökningen på den inhemska marknaden. Exporten från Sverige blev däremot lägre än 1998. Även den norska cementrörelsen visade ökat resultat trots volymnedgången. Detta beror bl a på att 1998 års kvartalsresultat påverkades negativt av produktionsstopp och reparationsåtgärder vid fabrikerna i Brevik och Kjøpsvik. Den lägre inhemska volymen i Norge har skapat utrymme för ökad export. I Finland är såväl cementvolymer som resultat i stort sett oförändrade jämfört med 1998. Den totala cementvolymen blev på hemmamarknaderna oförändrad och uppgick till 0,77 milj. ton. Exporten nådde sammanlagt 0,44 milj. ton (0,47). Scancem International - stark resultatåterhämtning Resultatet efter finansiella poster blev 53 Mkr, en ökning med 37 Mkr jämfört med första kvartalet 1998. Marknaderna är starka i USA och i Afrika, där betydande volymökningar uppnåtts i Ghana, Togo, Benin och Angola. Den ökade tradingvolymen och bättre marginaler har även bidragit till resultatförbättringen. Vid resultatjämförelsen mellan de båda kvartalen skall noteras att första kvartalet 1998 påverkades negativt av dels engångskostnader för förluster i kolhandeln, dels effekter av bristen på elenergi i vissa afrikanska länder. I februari förvärvade det 75%-ägda Atlas Nordic Cement ytterligare aktier i det estniska cementföretaget Kunda Cement, varefter ägandet i Kunda ökade till drygt 80%. 20% av aktierna kommer att hembjudas till övriga investorer, varefter ägandet beräknas gå ned till drygt 60%. Kunda Cement konsolideras fr o m 1999 som dotterbolag. Beslut har fattats att tillsammans med lokala partners i dotterbolaget ScanCement bygga en cementmalningsanläggning i Dhaka i Bangladesh med en årskapacitet på 500 tton. Import, distribution och försäljning av cement i landet har med framgång inletts under 1998. I Togo skall Scancem tillsammans med en lokal klinkerproducent (Wacem) bygga en cementmalningsanläggning med en årskapacitet på 300 tton. Castle Cement - resultatnedgång Resultatet efter finansiella poster blev under det första kvartalet -45 Mkr (- 37). Effekten på resultatet av genomförda prisökningar motverkades av något lägre försäljningsvolym, högre produktionskostnader och minskad produktion till följd av driftsstopp. Rudus Group - vinterkylan pressade ned resultatet Resultatet efter finansiella poster blev för det första kvartalet -25 Mkr, 12 Mkr lägre än motsvarande period 1998. Den kalla vintern i främst norra och mellersta Finland höll tillbaka byggaktiviteten under främst de två första månaderna i kvartalet, varför leveranserna minskade. En annan resultatpåverkande vintereffekt var den ökade cement- och energiåtgången i fabriksbetongtillverkningen, vilket föranledde högre produktionskostnader. Minskade fabriksbetongleveranser i Finland och Estland motvägdes dock av volymuppgång i Polen, där dotterbolaget Bosta Beton gynnades av hög byggaktivitet i dess marknadsområde Warszawa. Ballastvolymerna blev likaledes lägre i Finland men ökade i Polen. Resultatandelen i den tyska fabriksbetongrörelsen (50%) utvecklas positivt. En ny fabriksbetonganläggning byggs i Gdansk i Polen. Rudus Group har förvärvat ballaströrelsen Tauno Valo i södra Finland med en omsättning på drygt 20 Mkr. Euroc Beton - fortsatt höga resultat i Finland Resultatet efter finansiella poster blev för det första kvartalet 1999 bättre än fjolåret och uppgick till -13 Mkr (-17). Förbättringen hänför sig främst till Prefab Finland (Lohja Abetoni och det hälftenägda Parma Betonila) men även resultatet i den svenska fabriksbetong- och ballaströrelsen steg till följd av det bättre marknadsläget. I Norge pressades resultatet ned av minskande fabriksbetongvolymer mot slutet av kvartalet. Ordersituationen är bra för spårentreprenadföretaget SRS. Strukturåtgärder vidtages inom Prefab Sverige för att höja resultatnivån; bl a reduceras antalet anställda. I Danmark tyngs betongelementrörelsens resultat av vikande marknad för miljöpro- dukter medan resultatet inom Fiboment (lättklinkerelement) påverkas positivt av exportleveranser till Tyskland. Norbetong har på 50/50 basis bildat ett nytt bolag tillsammans med Kongsvingerbetong. Det nya bolaget kommer att driva sammanlagt 7 fabriksbetonganläggningar i sydöstra Norge, varav 3 kommer från Norbetong. Optiroc Group - volymökningar på tillväxtmarknaderna i södra Europa Resultatet efter finansiella poster blev för det första kvartalet 1999 något bättre än 1998, -5 Mkr (-9). Premixverksamheten gav totalt sett något lägre resultat beroende bl a på den minskade försäljningen till Ryssland. Även premixleveranserna till de finländska och baltiska marknaderna påverkades negativt av den stränga vintern under den första delen av kvartalet. I Norge och Polen har däremot leveranserna ökat liksom i Spanien och Portugal. Resultatet i lättklinkerrörelsen blev totalt sett något bättre än 1998. I Spanien och Portugal är efterfrågan på lättklinker hög. I Norge har särskilt leveranserna av lättklinkerblock gått tillbaka. Marknadsnedgången i Danmark har inverkat negativt på såväl premix- som lättklinkerleveranserna. Försäljningen av tegel har under det första kvartalet 1999 utvecklats sämre än 1998 på flertalet marknader. Resultatet i tegelrörelsen förbättrades dock, främst i Sverige till följd av framkomna synergier genom Stråbruken-förvärvet. Avyttringen av kakelrörelsen gav en engångsvinst på 10 Mkr. Finansiell ställning och kassaflöde Koncernens totala tillgångar (balansomslutningen) uppgick vid mars månads utgång till 19,2 mdr kr, en ökning sedan årets början med 0,1 mdr kr. Rörelsekapitalet uppgick netto till 2,1 mdr kr (1999-01-01:1,6). Ökningen i rörelsekapitalet, 0,5 mdr kr, sammanhänger främst med ökade kortfristiga fordringar, 0,2 mdr kr, och minskade rörelseskulder med 0,3 mdr kr. Den räntebärande nettoskulden steg med 0,5 mdr kr till 4,9 mdr kr (1999-01-01: 4,4). Förändringen under kvartalet förklaras sålunda: Mdr kr Räntebärande nettoskuld vid årets början -4,4 Kassaflöde från den löpande rörelsen -0,2 Kassaflöde från investeringsverksamheten -0,3 Räntebärande nettoskuld i förvärvade bolag -0,2 Valutakurseffekter m m +0,2 Räntebärande nettoskuld vid utgången av mars -4,9 Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick under kvartalet till 306 Mkr (262) och i aktier och företagsförvärv 58 Mkr (160). Soliditeten sjönk från 48% vid årets början till 47% vid utgången av mars. Koncernens ägarstruktur De två huvudaktieägarna i Scancem, Skanska AB och Aker RGI med tillsammans mer än 90% av rösterna i bolaget, har inlett en process för att avveckla sina aktieinnehav i Scancem. De har vidare meddelat att de kommer att verka för att också övriga aktieägare i Scancem erbjuds att sälja sina Scancem-aktier till motsvarande villkor. Scancem-aktien Börskursen på Scancem-aktien var vid kvartalets utgång för A-aktien 300 kr (betalkursen) och för B-aktien 300 kr (köpkursen) att jämföra med betalkurserna 295 kr resp. 250 kr vid årets början, en uppgång med 2% resp. 20%. Stockholmsbörsen steg under samma period med 6%. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick under det första kvartalet till 7 Mkr (8). Resultatet före bokslutsdispositioner och skatt blev 25 Mkr (-83). Resultatökningen beror bl a på lägre räntekostnader samt kursvinster på lån i utländsk valuta. Moderbolagets likvida medel förvaltas av det helägda dotterbolaget Scancem Treasury AB. Utvecklingen under 1999 Den svenska marknaden bedöms fortsätta att förbättras, medan den hittills höga tillväxttakten i Finland mattas av. I Norge och Danmark väntas byggandet gå ned. I Storbritannien stagnerar byggmarknaden. Fortsatta räntesänkningar i dessa länder kan dock komma att stimulera investeringar och byggande. Osäkerheten är stor beträffande Ryssland. I Polen väntas tillväxten fortsätta, dock i något lägre takt, medan Scancems mest betydande marknad i Baltikum, Estland, väntas vända nedåt. Efterfrågan på de afrikanska marknaderna bedöms bli fortsatt hög, liksom på marknaderna i USA. Det är emellertid inte bara marknadsutvecklingen som är avgörande för koncernens resultatutveckling under 1999 utan även den struktur som koncernen kommer att verka i under resten av året. Baserat på nuvarande struktur och förväntad marknadsbild bedöms dock resultatet efter finansiella poster ligga på en nivå strax över föregående år (1.476 Mkr exkl. jämförelsestörande poster). Malmö i april 1999 Scancem AB (publ) Bo Jacobsson Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av revisorerna Bolagsstämma hålls i Malmö den 26 maj 1999. Nettoomsättning och resultat per affärsområde Mkr Nettoomsättning Rörelseresultat Resultat efter finansiella poster 3 3Sena Hel 3 3Sena Hel 3 3Sena Hel mån mån ste år mån mån ste år mån mån ste år 199 199 12199 199 199 12199 199 199 12199 9 8 mån 8 9 8 mån 8 9 8 mån 8 Cement Nordic 607 6112.89 2.8 82 67 670 655 67 50 598 581 2 96 Scancem 1.0 7954.26 4.0 77 24 423 370 53 16 364 327 International 52 0 03 Castle Cement 513 4982.16 2.1 -26 -10 253 269 -45 -37 154 162 6 51 Rudus Group 264 2571.64 1.6 -22 -10 136 148 -25 -13 109 121 3 36 Euroc Beton 537 5082.85 2.8 -4 -9 214 209 -13 -17 175 171 0 21 Optiroc Group 697 7393.48 3.5 18 19 329 330 -5 -9 236 232 5 27 Gyproc Group 249 625 874 38 84 122 38 86 124 Övrigt/Centra la avskriv- - -72 -394 - -42 -39 -205 - -30 -49 -223 - ningar 118 348 202 242 Jämförelsestö rande 600 600 600 600 poster Koncernen 3.5 3.5 17.5 17. 83 802.50 2.5 2 -212.09 2.0 52 85 27 560 4 01 9 76 Koncernens balansräkning r kr 31 mars 31 mars 31 dec 1999 1998 1998 llgångar materiella anläggningstillgångar 2,3 2,5 2,4 teriella anläggningstillgångar 10,3 10,6 10,3 nansiella anläggningstillgångar * 1,2 0,8 1,2 sättningstillgångar Varulager 2,0 2,0 2,0 Kortfristiga fordringar * 2,8 2,9 2,6 Kortfristiga placeringar, likvida 0,6 0,4 0,6 medel * mma tillgångar 19,2 19,2 19,1 et kapital och skulder et kapital 8,8 7,6 8,9 noritetens andel av eget kapital 0,3 0,3 0,3 sättningar (exkl pensionsskuld) 1,5 1,5 1,6 ngfristiga skulder * 5,7 6,8 5,1 rtfristiga skulder * 2,9 3,0 3,2 mma eget kapital och skulder 19,2 19,2 19,1 varav räntebärande netto 4,9 6,3 4,4 tal aktier vid periodens slut, t st 53.554 53.377 53.507 et kapital per aktie, kr 164 142 167 Nyckeltal 3 mån 3 månSenast Helår e 1999 1998 12 mån 1998 1) Vinst per aktie kr - - 19,10 18,55 1) Räntetäckningsgrad ggr - - 4,0 3,8 Räntabilitet på totalt 1) sysselsatt kapital % - - 13.4 14.1 Räntabilitet på eget 1) kapital (efter skatt) % - - 12,5 12,3 Soliditet % 47 42 - 48 Räntebärande nettoskuld 4,9 6,3 - 4,4 mdr kr 1) Exkl jämförelsestörande poster Information & Samhällskontakt Tel 040-16 50 00, fax 040-15 91 80 Ir@hq.scancem.com www.scancem.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/22/19990422BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/22/19990422BIT00150/bit0002.pdf