Scancems försäljning av Lohja Rudus och Finnsementti har nu slutförts

Scancems försäljning av Lohja Rudus och Finnsementti har nu slutförts Den irländska byggmaterialkoncernen CRH avslutade på onsdagen förvärvet från Scancem av de finska företagen Finnsementti och Lohja Rudus sedan nödvändiga myndighetstillstånd erhållits. Försäljningssumman är 3.550 milj kr och Scancems realisationsvinst uppgår till ca 1,7 mdr kr före skatt. Finnsementti är Finlands enda cementtillverkare. Lohja Rudus producerar och säljer huvudsakligast fabriksbetong och ballast och är verksamt - förutom i Finland - också i Estland, Lettland, Polen och S:t Petersburgsområdet. CRH plc tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av byggmaterialprodukter. Omsättningen uppgick 1998 till ca 47 mdr kr och antalet anställda är ca 30.000. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/21/19990721BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/07/21/19990721BIT00160/bit0002.pdf