ScandBook till First North

Report this content

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller spridas, i sin helhet eller i delar, i Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land om det förutsätter att ytterligare prospekt upprättas eller registreras eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk rätt. Pressmöte idag klockan 14.00 hos HQ Bank, Norrlandsgatan 15, Stockholm

Styrelsen för ScandBook Holding AB (publ), Nordens ledande producent av hårdinbundna böcker, har ansökt om upptagande av bolagets aktier till handel på Nasdaq OMX First North. I samband med detta har vissa av ScandBooks större ägare beslutat att genomföra en spridning av ägandet i bolaget. Ägarspridningen sker genom ett erbjudande att förvärva existerande aktier som riktas dels till allmänheten i Sverige, dels till institutionella investerare i och utanför Sverige. • Erbjudandet omfattar upp till 1 650 762 aktier, motsvarade omkring 49 procent av samtliga aktier i bolaget (1). • Försäljningspris: 58-60 SEK per aktie. • Anmälningsperiod: 10-23 mars 2010. • Beräknad första handelsdag på First North: 31 mars 2010. – Vi är redo att öka takten i vår tillväxt, säger Pär Nilsson, VD i ScandBook. Vi ser stora möjligheter att växa ytterligare, såväl organiskt som genom förvärv. Varannan hårdinbunden bok som idag säljs på våra huvudmarknader i Norden produceras i någon av våra fabriker i Dalarna. Nyligen startade vi även produktion av pocketböcker och vi har identifierat många andra möjligheter att utöka vårt tjänsteutbud. – De flesta svenskar har nog ett förhållande till ScandBook utan att känna till det, säger Curt Lönnström, ordförande i ScandBooks styrelse. Företaget har 90 år på nacken och en lång historia av stabil vinsttillväxt. Grunden är lagd för att ta företaget vidare såväl geografiskt som produktmässigt. I det läget ser styrelsen och ägarna det som en fördel att kunna erbjuda en likvid aktie som betalningsmedel. Med tanke på ScandBooks goda kassaflöde är vår avsikt att kunna erbjuda en aktie med stabil värdetillväxt och hög direktavkastning. ScandBook i korthet ScandBook är Nordens ledande bokproducent inom svartvit skönlitteratur med en uppskattad marknadsandel i Sverige om 65 procent och i Norge och Danmark om 45-50 procent. Bolaget producerade 2009 närmare 18 miljoner hårdbundna böcker. Nettoomsättningen uppgick under 2009 till 237 MSEK och rörelsemarginalen till 13,4 procent (2). Bokproducentmarknaden skiljer sig väsentligt från den generella tryckerimarknaden då den är stabil med relativt få producenter och höga inträdesbarriärer. Den generella tryckerimarknaden är mer konkurrensutsatt, bland annat från producenter i lågkostnadsländer. Den del av bokmarknaden som ScandBook verkar inom karakteriseras av stabil efterfrågan. Historiskt sett har den skönlitterära bokförsäljningen i stora drag utvecklats enligt samma mönster som privatkonsumtionen i Sverige. Kunderna är få men stora och bland dessa återfinns samtliga större förlag i Norden såsom Bonnierförlagen, Norstedts, Egmont och Gyldendal. Alla moment i tillverkningen kan genomföras internt och ScandBook kontrollerar därmed hela processen från sättning och pappersval till slutkvalitet på den färdiga produkten samt distributionen. Bolagets tre produktionsenheter är belägna i Falun Korsnäs, Falun Ingarvet respektive i Smedjebacken i Dalarna. Tack vare läget är ScandBook välpositionerat ur såväl ett råvaruperspektiv som närhet till de större kunderna i Norden. Detta innebär korta ledtider och låga logistikkostnader. ScandBook som har haft stabil omsättningstillväxt och god lönsamhet förvärvades 2006 av investeringsfonden Accent Equity 2003 (”Accent”). Under 2009 investerade ScandBook i en anläggning för produktion av pocketböcker. ScandBook blev därigenom en komplett producent genom bokens hela livscykel. Kunderna för pocketproduktion är i allt väsentligt desamma som för hårdinbundna böcker vilket var en viktig anledning till investeringen. Mottagandet har hittills varit positivt och resulterat i god orderingång. Finansiella mål ScandBooks styrelse har fastställt följande finansiella mål: • Under den närmaste treårsperioden är det styrelsens mål att den organiska omsättningstillväxten i genomsnitt skall överstiga 10 procent per år på grund av en initialt hög försäljningstillväxt inom pocketproduktionen som påbörjades i november 2009. Därefter är det styrelsens mål att den organiska omsättningstillväxten skall öka med i genomsnitt 5 procent per år över en konjunkturcykel. Utöver detta avser styrelsen att kontinuerligt utvärdera lämpliga förvärvskandidater för att bolaget skall växa ytterligare. • Rörelsemarginalen skall uppgå till i genomsnitt 14 procent över en konjunkturcykel. • Avkastningen på eget kapital skall uppgå till lägst 20 procent. • Soliditeten skall uppgå till lägst 30 procent. Styrelsens mål är att bolaget skall lämna en utdelning om 50-75 procent av årets resultat efter skatt. Fakta om erbjudandet Styrelsen för ScandBook har ansökt om upptagande av bolagets aktier till handel på First North. Accent, Pär Nilsson, Jonas Björ och Alf Linder (”Säljarna”), som tillsammans lämnar erbjudandet, har beslutat att i samband med detta genomföra en spridning av ägandet i bolaget. Spridningen av ägandet sker genom ett erbjudande från Säljarna om förvärv av högst 1 650 762 aktier, motsvarade 48,9 procent av samtliga aktier i bolaget (”Erbjudandet”). Accent förbehåller sig rätten att, vid god efterfrågan, öka antalet aktier som omfattas av Erbjudandet med ytterligare upp till 337 323 aktier, motsvarande 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vid full anslutning i Erbjudandet, och under förutsättning att Accent inte utnyttjar rätten att öka antalet aktier som omfattas av Erbjudandet, kommer Accent att inneha aktier som representerar 39,7 procent av samtliga aktier och röster i bolaget efter Erbjudandet. Försäljningspriset i Erbjudandet kommer att fastställas inom intervallet 58-60 kronor per aktie genom ett anbudsförfarande. Courtage utgår inte. Det slutligen fastställda försäljningspriset avses offentliggöras genom pressmeddelande omkring 24 mars 2010. HQ Bank är finansiell rådgivare åt ScandBook med anledning av marknadsintroduktionen och lead manager i Erbjudandet. Avanza är co-manager i Erbjudandet. HQ Bank kommer att vara bolagets certified adviser och likviditetsgarant i bolagets aktier. Prospekt och anmälningssedel kan rekvireras från HQ Bank och finns dessutom tillgängliga på HQ Banks hemsida (www.hq.se), Avanzas hemsida (www.avanza.se) och ScandBooks hemsida (www.scandbook.se). Preliminär tidplan Offentliggörande av prospekt 9 mars 2010 Anmälningsperiod 10-23 mars 2010 Offentliggörande av slutligt försäljningspris samt utfall i Erbjudandet 24 mars 2010 Första handelsdag 31 mars 2010 Presskonferens om ScandBook och marknadsintroduktionen på First North hålls idag kl 14.00 på HQ Bank, Norrlandsgatan 15, ingång D. Medverkande är Pär Nilsson, VD för ScandBook och styrelsens ordförande Curt Lönnström. För ytterligare information se www.scandbook.se eller vänligen kontakta: Pär Nilsson, VD ScandBook, telefon 070-677 47 44, par.nilsson@scandbook.se Curt Lönnström, styrelsens ordförande, telefon 070-591 50 33, curt.lonnstrom@scandbook.se Styrelsen i ScandBook har i anledning av Erbjudandet upprättat ett prospekt (”Prospektet”). Varje beslut om att investera i de aktier som erbjuds för förvärv skall baseras på en bedömning av Prospektet i dess helhet. Detta pressmeddelande innehåller, liksom Prospektet, framtidsinriktade uttalanden som återspeglar ScandBooks syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Dessa framtidsinriktade uttalanden gäller endast vid tidpunkten för Prospektets offentliggörande och ScandBook gör ingen utfästelse om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framtidsinriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt, utöver vad som följer av tillämpliga lagar och regler. Även om ScandBook anser att förväntningarna som beskrivs i sådana framtidsinriktade uttalanden är rimliga, finns det ingen garanti för att dessa framtidsinriktade uttalanden förverkligas eller visar sig vara korrekta. Erbjudandet riktar sig inte till personer vars deltagande förutsätter att ytterligare prospekt upprättas eller registreras eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk rätt. Prospektet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas till eller i något land där detta skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där detta skulle strida mot lagar eller regleringar i det landet. De aktier som omfattas av Erbjudandet enligt Prospektet har inte registrerats och kommer inte att registreras enligt United States Securities Act från 1933 i dess nuvarande lydelse, inte heller i enlighet med motsvarande lagar i Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land än Sverige och får ej erbjudas, överlåtas eller försäljas, direkt eller indirekt, inom Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller sådant annat land där registrering krävs, eller till personer med hemvist där. (1) Huvudägaren Accent förbehåller sig rätten att, vid god efterfrågan, öka antalet aktier som omfattas av erbjudandet med ytterligare upp till 337 323 aktier, motsvarande 10 procent av samtliga aktier i bolaget. (2) Justerat för kostnader om 2,2 MSEK i samband med marknadsnoteringen av Bolagets aktier.

Taggar: